Blir det britiske Go-Ahead, Svenske SJ, MTR fra Hong Kong, tyske Arriva eller kanskje norske Vy som vinner anbudet om togtrafikken på Bergensbanen og Vossebanen fra desember 2020 ? Jernbanedirektoratet har bestemt seg og mandag den 9. desember kommer svaret.

Spenningen er stor foran tildelingen av “Trafikkpakke 3” som omfatter Vossebanen og Bergensbanen. Flere internasjonale aktører har meldt sin interesse for å kjøre tog mellom Bergen, Voss og Oslo i 11 år fremover fra desember 2020.

VY (tidligere NSB) er bare et av selskapene som vil kjøre togene på Norges kansje mest ikoniske jernbanestrekning. Det norske jernbaneselskapet tapte kampen om “Trafikkpakke1″ (Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen”, samt “Trafikkpakke2” (Dovrebanen, Raumabanen, Meråkerbanen, Rørosbanen, Trønderbanen og Nordlandsbanen) og kan ende opp uten noen av de store jernbanetrekningene dersom også Bergensbanen ryker.

Blant konkurrentene finner vi britiske Go-Ahead som vant kampen om “Trafikkpakke1” foran VI/NSB og svenske SJ som fikk anmbudet på “Trafikkpakke2” foran det norske selskapet.

Tyske Arriva, som eies av Deutsche Bahn, skal ifølge NRK også være med i finalefeltet. Tyskerne skal ha levert inn anbud i samarbeide med det norske selskapet Tide.

Det Hong Kong-kinesiske selskapet MTR kan være konkurransens “Dark Horse”. De var med i anbudskampen om “Trafikkpakke1” men valgte å trekke seg før avgjørelsen falt. Nå prøver de seg igjen.

Datterselskapet MTR Nordic har drevet metroen i Stockholm siden 2009 og startet i 2015 opp MTR Express som er en hurtigtogslinje mellom den svenske hovedstaden og Gøteborg.

MTRs oppstart på metroen i Stockholm skjedde i samarbeide med Vy (NSB)-eide Mantena i et såkalt 40/50 joint venture. Det norske selskapet ble solgt ut av samarbeidet noen år senere. MTR driver også metrolinjer og jernbanetrafikk i Australia og Sverige, samt Kina.

Avgjørelsen om hvem som vant kontrakten kommer klokken 12.00 mandag den 9. desember.

Les også: Go-Ahead har presentert uniformene til konduktørene og lokomotivførerne på Sørtoget” (desember 2019)Go-Ahead har signert åtte-årig avtale om vedlikehold av tog (november 2019) – Go-Ahead skal drive Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen (oktober 2018)

Kommentarer