Selv så komplisert som moderne biler kan være, er det fortsatt en rekke grunnleggende ting du kan gjøre for å sikre at turen din går som den skal. Du bør vite hvordan man sjekker bremsene for å kunne sørge for at bilen din stanser på en korrekt måte. I hovedsak finnes to typer bremsesystemer. Systemer med bremseskiver eller tromler. I dag benyttes systemer med skiver i stor grad, og de er også lettere å inspisere, da dette er et “åpent” system.

Bremsevæskenivået:

Når bilen din står på et jevnt underlag, bør bremsevæskenivået være mellom linjene merket “min” og “maks.” Hvis du trenger å fylle på bremsevæske, må du kun bruke den anbefalte væsken fra en forseglet beholder og følge den riktige fremgangsmåten som du finner i brukerhåndboken.

Bremsevæskens tilstand:

Bremsevæskens kvalitet brytes ned over tid ettersom den absorberer vann og utsettes for varme. Dette kan føre til væske oksidasjon, som kan påvirke det hydrauliske systemet. Ny bremsevæske har en gylden farge som du kan se gjennom plastbeholderen eller hvis du skrur av lokket på en metallbeholder. Hvis den er svart, er det tid for utskifting.

Varsellampen for bremsesystemet kan lyse av en rekke årsaker:

Parkeringsbrems, lavt bremsevæskenivå, ubalansert hydraulisk væskestrøm, liten tykkelse på bremseklossene, unormal friksjon eller annen feil i systemet. Du bør under ingen omstendigheter ignorere varsellampen for bremsene. Det er viktig at du undersøker årsaken til at lampen har tent, før du fortsetter å kjøre med bilen, eventuelt må du ta med bilen på verksted for å få lest av “feilkoden” som gjør at varsellampen har begynt å lyse.

Utføre kontroll av bremsefunksjon:

Følg med på hva som skjer når du tråkker på bremsepedalen, da dette kan indikere bremsens generelle tilstand. Følg med på bremsene og vær oppmerksom på hvordan bremsene dine føles når du bruker dem. Her er noen ting du bør passe på:

Unormale lyder:

Det skal ikke komme noen unormale  lyder når du bremser ned og stopper opp. Når du trykker på bremsepedalen, er skrikende, skrapende eller andre lyder et sikkert tegn på at det er noe galt med bremsene. Hvis det klikker eller klirrer, kan det være tegn på unormalt løse bremse- eller fjæringsdeler. Unormale lyder kan være forårsaket av noe så enkelt som en stein kastet opp i bremsene eller noe så alvorlig som en løs bolt eller ødelagt bremseskive eller bremsekloss.

Bremsene trekker til en side:

Hvis bilen trekker til en av sidene når du trår på bremsepedalen, kan du ha et hydraulisk eller mekanisk problem. For eksempel, hvis bilen trekker til høyre ved bremsing, kan det være feil på førersidens bremser, kanskje på grunn av luft i systemet eller en bremsecaliper eller et stempel som har satt seg fast. Ujevn slitasje på bremseklossene, kan du sjekke ved å sammenligne slitasjen av klossene på høyre og venstre side.

Bremsefølelsen:

Når du tråkker på bremsepedalen, skal den føles gradvis fastere jo hardere du trykker på den. Hvis du tråkker på pedalen og den føles lett gjennom en del av vandringen eller den føles plutselig tung, kan det være luft i systemet eller en mekanisk feil. Dette kan også være en caliper som ikke glir som den skal, og dermed henger når du bremser. For biler med trommelbrems bak kan det være på tide med justering av bakbremsen.

Kontroll av bremser, skiver og klosser:

En visuell kontroll av bremseskivene og klossene er enklest når hjulet er tatt av og du har innsyn til bremsene. Gjør en sjekk av klosser og skiver ved å se om de er jevnt slitt, om det finnes noen kanter som indikerer slitasje på skiver eller klosser, eller om du ser noen lekkasjer av bremsvæske.

Vedlikehold av bremser:

Dette er et viktig punkt. Vask og tørk bremsene for å sikre at det ikke setter seg fast gjenstander som kan påvirke bremsenes funksjon og sørg for å “bruke” bremsene med jevne mellomrom. Har du kjørt aktivt eller med tung last slik at bremsene er blitt varme, så prøv å unngå rask nedkjøling da dette kan skade bremsene.

Bremsene er en av de viktigste funksjonene på en bil. Kontroller bremsene jevnlig, og sørg for rengjøring og vedlikehold. Det mange andre steder du bør spare penger, enn på bremsene på bilen. Hvis du har noen som helst tvil om funksjonen eller tror det kan være feil på bremsene på din bil, og du ikke har nødvendige kunnskaper om temaet, ta kontakt med ditt verksted å få råd og veiledning.

Mer informasjon finner du her:

http://enklerebilliv.no/articles/kontroll-av-bremser/

https://www.autodeler.co.no/bremseskiver

Kommentarer