Hver gang vi flyr tar vi et bestemt valg over hvilket flyselskap vi velger å reise med. Dette valget avhenger av en rekke forskjellige ting, derav pris, komfort, kundeservice og bekvemmelighet. I sine markedsføringskampanjer ser vi at flyselskaper tar sikt mot nettopp dette, og forsøker å underbygge sine merkevarer ut ifra det de tror deres passasjerer setter pris på.

Fly - vinge - landskap - illustrasjon
Pris, komfort, kundeservice og bekvemmelighet er faktorer som spiller inn i valget av flyselskap (Photo by Margo Brodowicz on Unsplash)

Når vi tenker å fly med enten Norwegian eller SAS ser er det ofte en balanse mellom pris, bekvemmelighet og pålitelighet som gjelder. Allikevel representerer begge disse selskapene en skandinavisk merkevare, på godt og vondt.  

Om vi tenker å fly over lange distanser blir valget enda mer nyansert, ettersom det så mange forskjellige måter å fly fra Norge til for eksempel Thailand. Det er derfor flyselskap forsøker å gjøre det de kan for å bevise at de er best på alt, eller en viss del av opplevelsen, enten det er kundeservice, komfort eller annet.

Det finnes utallige priser innen flyindustrien. Av navnene du kanskje kjenner igjen har du Airline Passenger Experience Association (APEX), Skytrax World Airline Awards og World Travel Awards. Alle disse organisasjonene gir priser eller rangeringer hvert år til forskjellige flyselskap, og disse blir vanligvis lagt til en liste på flyselskapenes nettsider, og brukes ofte som del av markedsføringsmaterialene.

Det er også viktig å skille mellom klassene de forskjellige flyselskapene konkurrerer i (Photo by Skitterphoto from Pexels)

Det er viktig å skille mellom klassene som også konkurreres i, og at det ofte konkurreres langs linjene på pris, det vil si om det er et lavkostnadsselskap eller ikke, om det er jobbreise eller privat, og bestemte reise-klasser som business eller økonomi. Det gir deg som kunde en god oversikt på hvem som skiller seg ut innenfor det området du bryr deg om, enten det er feriereise i økonomi-klasse eller business-klasse til jobbreisene.

Om vi tar en titt på en andre industrier ser også en liknende trendens. Når vi handler mat ser vi ofte etter varene som er ‘best i test’, eller de som har en bestemt pris.

Varer som er tilgjengelig fra Storbritannia har for eksempel ofte et klistremerke som indikerer at de har vunnet en pris i Great Taste Awards.

Disse kan være sterke signaler til kunder om at varen er av høy kvalitet. Det som skiller et casino online fra et annet er også gjerne den troverdigheten de får ved å vinne industribestemte priser. Vi ser at de aktørene som skiller seg ut ofte har vunnet priser for det kundene er opptatt av. For et casino kan det blant annet være en god plattform online, på mobil, samt et godt spillutvalg. På samme måte som i flyindustrien finnes det også internasjonale organisasjoner som deler ut disse prisene, som for eksempel International Gaming Awards (IGA), og statusen til organisasjonen gir prisen som utdeles et betydelig løft.

For deg som kunde er det viktig at du gjør et bestemt valg når du reiser. Hver gang du velger å fly med et flyselskap viser du din lojalitet, og du belønnes ofte for det også gjennom bonusordninger.

Derfor burde du tenke nøye om hvilke flyselskap du bruker slik at du kan få igjen for å være lojal. Måten du kan velge på varierer fra person til person, men hvilke priser et flyselskap har vunnet kan være en god pekepinn på hva det selskapet gjør best. Deretter kan du prioritere etter hva som betyr mest for deg, og være sikker på at du får en jevn opplevelse som passer deg best.

Kommentarer