Flyselskapet Icelandair har lansert en ny tjeneste kalt «Stopover Buddy».  Målet er å vise passasjerer det autentiske Island, og spare passasjerenes tid og penger. På en transatlantisk Stopover er de ansatte i flyselskapet; piloter, kabinpersonale og Icelandairs administrerende direktør tilgjengelig som verter for å gi en unik opplevelse av det «ekte» Island. – Islendinger er kjent for å være det vennligste folkeslaget i verden, og nå er Icelandair offisielt et av verdens vennligste flyselskap”, sier  Birkir Hólm Guðnason.

Pilot og flykaptajn Sigrun tar deg gjerne med på en aykkeltur ned fjellskrentene på Island (bildekilde:icelandair)

En ny global studie utført av Icelandair, viser at reisemønsteret vårt er i endring. Store turistattraksjoner er mindre populære, mens små, bortgjemte perler kun kjent av lokale vokser i populæritet. Studien viste at 46% av nordmenn ønsker å oppleve den lokale atmosfæren framfor store turistattraksjoner, samtidig sier 59% at de ikke har opplevd den lokale kulturen på ferie. En ny global trend innen reising vokser fram; ferier som en lokal.

Flyvertinnen Inga er specialist på islandske fiskeretter og tar dig gerne med på en fisketur sammen med lokale fiskere (Bildekilde: Icelandair)

  • Nordmenn bruker årlig mer enn 3,17 milliarder kroner for mye på reiser, på grunn av dårlig lokalkunnskap
  • 71% innrømmer å ha følt seg forlegne for å se ut som turister
  • 46% ønsker å oppleve lokalmiljøet i stedet for kjente turistattraksjoner
  • 49% ønsker å mingle med lokale for en autentisk reiseopplevelse
  • Icelandair tilbyr en ny tjeneste kalt «Stopover Buddy» som gir passasjerer muligheten til å oppleve Island sammen med en lokal vert, helt gratis
  • Alle vertene jobber i Icelandair, passasjerene kan velge mellom piloter, kabinpersonalet og andre som jobber i Icelandair, til og med administrerende direktør er tilgjengelig som vert.
  • Reisende ønsker å gjøre det meste ut av korte stop. 19% av 18 — 24 åringer sier de har besøkt en turistattraksjon i fem minutter — bare for å si at de har vært der.

Studien viste at 71% av nordmenn er selvbeviste i forhold til å se ut som turister i utlandet. 33% har blitt forlegne over å ikke snakke det lokale språket, mens 15% har klart å bestille feil mat på restauranter. 11% innrømmer å ha gått med det ultimate kjennemerket på en turist «rumpetasken», og 8% innrømmer å ha kjørt på feil side av veien.

På ridetur med Islandshester (bildekilde: Icelandair)

Den manglende lokalkunnskapen har også gått på lommeboken løs, som en nasjon bruker nordmenn over 3,7 milliarder kroner mer enn de må på reiser grunnet manglende kunnskap om restauranter, overnatting med mer.

Studien viser også at reisende ønsker å gjøre det meste ut av tiden på ferie.

10% av nordmenn har vært på en turistattraksjon i fem minutter, kun for å si at de har vært der. Hele 19% av nordmenn mellom 18 — 24 år sier det samme. Icelandairs Stopover tilbud, gir passasjerer muligheten til å gjøre det meste ut av tiden. Icelandairs passasjerer kan stoppe på Island i inntil syv døgn uten tillegg i flyprisen på vei over Atlanterhavet, og på den måten oppleve to destinasjoner i én ferie. Passasjerer med Stopover på Island har økt med 60% i løpet av de fire siste årene, som igjen støtter studiets funn på at de reisende ønsker å gjøre det meste ut av tiden på ferie.

Yoga i den Blå Lagune (bildekilde: Icelandair)

Annen statistikk viser at vi bruker i gjennomsnitt tre timer og 30 minutter på å lese guidebøker og nettsider før en langhelg borte, noen bruker mer enn 49 timer på undersøkelser, det vil si over en hel arbeidsuke før de drar på tur! Den nye tjenesten «Stopover Buddy» hjelper passasjerene å spare både tid og penger med vertenes lokalkunnskap!

Birkir Hólm Guðnason, Administrerende direktør i Icelandair:

– Som studien viser ønsker reisende å oppleve lokal kultur og unike eventyr framfor alt annet på ferie. Samtidig er vi mer presset på tid, og kan ikke bruke timesvis på å undersøke de beste aktivitetene og opplevelsene. Vi er stolte over å kunne tilby våre gjester en tjeneste som minsker stresset i forbindelse med reiser. Vi har jobbet tett med våre kollegaer som er “Stopover Buddy” verter og funnet deres ekspertise i lokal miljøet som igjen gir en unik og autentisk Islands opplevelse for våre gjester. Disse vennlige og varme personene er ivrige etter å dele sine hemmeligheter med våre passasjerer på deres transatlantiske Stopover”.

Icelandair Stopover Buddy (bildekilde: Icelandair)

Birkir, 41, er tilgjengelig som “Stopover Buddy” vert, og tilbyr passasjerer som er så heldige å få han som sin vert off-piste skiopplevelse. Icelandairs gjester kan også møte Margret, 64, flyvertinne i 30 år og ekspert på geotermiske kilder.

Av andre kan nevnes Inga, 45, flyvertinne med islandske fiskeretter som spesialitet, og kjennskap til lokale fiskere som hun gjerne introduserer for sine gjester. Passasjerer som ønsker ett aktivt stopp på Island kan forespørre Dagur, 51. Han har jobbet i Icelandairs IT avdeling i 20 år og tar gjerne tar en sykkel- eller joggetur sammen med gjestene. De eventyrlystne gjestene kan forespørre piloten Sigrun, 44, hennes lidenskap er sykling ned fjellskrenter.

Les mer HER.

Icelandair Stopover Buddy (bildekilde: Icelandair)

Icelandair Stopover Buddy (bildekilde: Icelandair)

Kommentarer