Gjensidige forsikring tar feil. Det er ingen større grunn til at elbilister skal frykte brann enn de som kjører bensin- eller dieselbiler, mener Norsk elbilforening.

Christina Bu - generalsekretær - Norsk elbilforening
Det er svært sjelden at det brenner i elbilbatterier, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Aksel Jermstad).

– At Gjensidige slår mynt på den tragiske brannen ved Sola flyplass er trist. Det er svært sjelden at det brenner i elbilbatterier, noe som også er bekreftet av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Bu stiller seg undrende til at Gjensidiges kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad tidlig var ute med å kommentere tirsdagens brann på Sola, og rettet søkelyset mot at elbiler utgjør stor brannfare.

– Det er uheldig at Gjensidige, før man visste årsaken til brannen, skapte et inntrykk av at elbiler er utrygge brannbomber. Tvert om er det vanskelig å starte brann i et elbilbatteri med ytre varmekilder. Eventuelle branner i batterier utvikler seg også saktere og brannenergien er mindre. Men elbiler brenner annerledes. Derfor er det viktig at brannvesenet har kompetanse på elbiler, fastslår Bu.

Bu mener det er på sin plass å frykte brann i parkeringshus og fellesgarasjeanlegg med de store konsekvensene gårsdagens brann på Sola viste, men den frykten bør gjelde alle biler – siden alle biler kan brenne.

Les også: Avinor: Storbrannen på Stavanger lufthavn skal undersøkes og evalueresSlik hjelper forsikringen deg som er rammet av brannen ved Stavanger lufthavnFlytrafikken gjenopptatt på Stavanger lufthavn

Kommentarer