En av fem legger ikke om fra vinterdekk til sommerdekk. – Det er skremmende at så mange kjører med vinterdekk om sommeren. Bremselengden blir betydelig lenger og faren for vannplaning blir langt større enn med sommerdekk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De piggfrie vinterdekkene er ment for minusgrader og snø. Derfor kommer de til kort på sommerføre. Bildet er fra Riksvei 7 over Hardangervidda (Foto: Colourbox)

På tampen av sommersesongen i fjor gjorde Dekkimportørenes forening målinger av hvor mange som kjørte med vinterdekk flere steder i landet.

De viste at nesten hver tredje bilist i Bergen hadde kjørt på piggfrie vinterdekk gjennom sommeren. I Trondheim hadde 13,5 prosent vinterdekk.

I Haugesund hadde 17 prosent vinterdekk. De siste tre foregående årene er det også gjort tellinger i Oslo og omegn. Prosentandelen har variert fra 18,5 til 25.

– Alt for mange satser på å slite ut sine piggfrie vinterdekk i stedet for å legge om til sommerdekk. Spørsmålet er om de vet at de utsetter seg selv og andre for fare, sier Sødal.

Selv på tørr asfalt i sommertemperatur blir bremselengden betydelig lenger med et vinterdekk kontra ett sommerdekk. Enda verre blir det om veien er våt.

Faren for å rett og slett skli ut av veien blir også større med vinterdekk på sommerføre. Sommerdekkene er lagd for nettopp sommerføre og gir kort bremselengde i varmt vær, god stabilitet på veien, god drenering av regnvann og gummi som ikke slites for fort av hardt og grovt underlag.

– De piggfrie vinterdekkene er ment for minusgrader og snø. Derfor kommer de til kort på sommerføre, mener Nils Sødal.

Mange fristes til enten å bruke piggfrie vinterdekk som helårsdekk eller til å bruke sommeren til å slite ut vinterdekkene før neste vintersesong.

– Den økonomiske besparelsen kan gi farlige følger. Så legg om til sommerdekk nå når våren er her. Gode og riktige dekk på bilen er en billig livsforsikring, avslutter Nils Sødal.

Flere relaterte saker finner du HER

kilde: naf

Kommentarer