logo-white

Ingen prisfest for norske storbyhoteller

Alle de fire største norske byene hadde svært svak prisutvikling på hotellrom i 2014. Nesten samtlige storbyer hadde en utvikling som var langt unna for eksempel veksten i konsumprisindeksen.

– Det er klart at når mange av de varene og tjenestene hotellene anskaffer blir dyrere, er det negativt at man ikke kan ta høyere betalt for hotellrommene, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting, som har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

– Også de til dels enorme kapasitetsøkningene som har kommet i enkelte byer har vært utfordrende for bransjen. Rombelegget har falt i hele 8 av byene på vår oversikt. Likevel må man kunne si at 2014 samlet har vært et godt år for storbyhotellene, med spennende nyetableringer, sier han.

Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting  (*) Utvikling i gjennomsnittlig hotellrompris fra 2013 til 2014  (**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren (horwathhtl.no)
Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting
(*) Utvikling i gjennomsnittlig hotellrompris fra 2013 til 2014
(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren (horwathhtl.no)

– Dessverre er det grunn til å tro at bildet vil bli verre utover i år i en del byer, fordi bl.a. den fulle effekten av kapasitetsveksten kommer først senere. Mye av den nye hotellromkapasiteten kom inn et godt stykke ut i fjoråret, og dermed slår ikke effekten på rombelegg og etter hvert pris inn for fullt når man ser på år 2014 samlet, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting, som har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

Bergen

Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting (horwathhtl.no)
Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting (horwathhtl.no)

Bergen ble den store hotellvinneren i fjor. Byen var nok en gang den eneste som hadde over 70 % i gjennomsnittsbelegg, og avstanden ned til nummer to på listen, Bodø (65,1), var betydelig.

– Et rombelegg på over 70 % betyr at i gjennomsnitt over 7 av 10 tilgjengelige rom var leiet ut gjennom fjoråret. Tatt i betraktning at det var ca. 8 % flere tilgjengelige hotellrom i byen sammenlignet med året før, er det svært solid at man nesten klarte å opprettholde det fra før meget høye rombelegget. Hvis vi ser tilbake på de siste 20 årene fremstår fjorårets notering på 70,3 som solid, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting, som har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

Oslo-hotellene fylte nesten den nye romkapasiteten

Hotellene i Oslo med Fornebu oppnådde i 2014 en gjennomsnittlig rompris (her: losjiomsetning eks. MVA per solgte rom) på 946 kroner som var 0,8 % ned fra 2013. I samme periode sank rombelegget med 0,6 % til 64,6 %.

Både når det gjaldt rombelegg og rompris havnet Oslo med Fornebu på 3. plass på listen over de største norske hotellbyene.

– Veksten i antall tilgjengelige hotellrom var på 4,4 %, og sett i det lys er tallene ikke så verst, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting, som har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

Trondheim med Værnes

Åpningen av storhotellet på Lerkendal skapte ikke uventet utfordringer for byens hoteller ifjor. Rombelegget falt markant i august og holdt seg klart under 2013-noteringene resten av året. Prisene holdt seg godt gjennom det siste tertialet, tross beleggsfallet.

Tøff høst i Stavanger-området — beleggsnedgang og prisfall

Hotellene i Stavanger med Sola, Sandnes og Jæren oppnådde samlet et rombelegg (kapasitetsutnyttelse) på 61 % i 2014. Dette var en nedgang fra 64,1 % i 2013. I samme periode sank gjennomsnittlig rompris ørlite, fra 1 130 til 1 123 kroner, men det var likevel en 2014-notering som lå langt foran nummer to på prislisten, Bergen (1 011 kroner.)

– Statistikken for Stavanger i 2014 samlet gir ikke noe godt øyeblikksbilde for situasjonen i starten av 2015. Situasjonen nå er verre for bransjen enn det 2014-tallene samlet viser, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting, som har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

Følgende hotellrompriser* (i NOK) ble oppnådd i 2014 og 2013 (gjennomsnitt for hele året):

Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting  (*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med.  Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.  (**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren (horwathhtl.no)
Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting
(*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med.
Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.
(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren (horwathhtl.no)
Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting  (*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med.  Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.  (**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren (horwathhtl.no)
Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting
(*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med.
Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.
(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren (horwathhtl.no)

Følgende hotellrombelegg* ble oppnådd i 2014 og 2013 (gjennomsnitt for hele året):

Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting  (*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom  (**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren (horwathhtl.no)
Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting
(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom
(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren (horwathhtl.no)
Kilde Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting  (*)  Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom (horwathhtl.no)
(horwathhtl.no)

 

Definisjoner: 

ROMBELEGG

Rombelegget er antallet solgte rom i prosent av antallet tilgjengelige rom. Kan også kalles kapasitetsutnyttelse rom.

ROMPRIS

Rompriser er i hotellstatistikk-sammenheng losjiomsetning eks. MVA per solgte rom. Frokost og «moms»  kommer altså i tillegg, og dette kan i sum dreie seg om NOK 150-200. En «rompris» i statistikken på 900 kan  således bety 1.050-1.100 å betale for gjesten/kunden.

REVPAR

Revenue per available room. I den norske hotellbransjen oversettes begrepet til losjiomsetning eks. MVA per  tilgjengelige rom. Det er mye brukt måltall som gir en viss indikasjon på hotellenes muligheter for lønnsom drift.

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn