Elektrifisering av Røros- og Solørbanen bør umiddelbart vurderes i det aktuelle arbeidet med godsstrategi for Jernbaneverket. Elektrifisering av Nordlandsbanen og Raumabanen anbefales vurdert i samband med neste rullering av NTP. Dette er anbefalingene i en ny utredning om de banestrekningene som ikke har elektrisk drift.
Mange fordeler
For godstransportens konkurransekraft haster det med å sikre framføringen av gods mellom landsdelene. Der er Røros- og Solørbanen helt sentrale. For disse banene er det ingen god strategi å vente, sier Jernbanedirektør Elisabeth Enger:
— Vi ser at fordelene med disse banene, både som alternativ for Dovrebanen og som avlastning av Hovedbanen, vil være store. Når arbeidet med InterCity-utbyggingen vil pågå i mange år, må Dovrebanen også holdes stengt i lange perioder. Da kan togene komme frem langs Røros- og Solørbanen. Om et par år har arbeidet med elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen kommet så langt at vi vet mer om kostnadene og kan gjøre nye beregninger for Nordlands- og Raumabanen, sier Elisabeth Enger.
Fremtidsteknologi vurdert
Ulike driftsformer for ikke-elektrifiserte strekninger er kartlagt med bistand fra SINTEF. Når transportsektoren skal kutte klimagassutslipp, er elektrisk strøm det mest kjente alternativet for å oppnå nullutslipp. Men nå skjer det en rivende utvikling på annen fossilfri energi. Spørsmålet er om denne er egnet til å drive tog slik at man slipper å bygge kostbare KL-anlegg.
— Andre løsninger vil komme. Spesielt interessant er en hybridløsning med hydrogen og batteri. Biodrivstoff kan være aktuelt i en kort periode fremover for å kutte utslipp. Strøm fra kun batteri vil også kunne brukes, men ikke over altfor lange og tunge avstander. Men mye av denne teknologien vil utvikle seg raskt og være enklere å vurdere som alternativ til diesel om noen år, sier prosjektleder for utredningen i Jernbaneverket Lise Nyvold.
Rapporten om ikke-elektrifiserte baner legges ut på Jernbaneverkets nettsider HER Â