Jotunfjell Partners er i ferd med å gi opp RSL – Rygge Sivile Lufthavn AS og åpner nå for salg av den nedlagte flyplassen i Østfold. Flere faktorer som koronakrisen, samt Boeing 737MAX-problemene har gjort det vanskelig å få flyselskapene til å satse på Rygge.

Moss lufthavn Rygge eller RSL- Rygge Sivile Lufthavn AS, ble nedlagt for passasjertrafikk i kjølvannet av flyseteavgiften som ble innført sommeren 2016 (bilde: ryg.no)

RSL- Rygge Sivile Lufthavn ble nedlagt i 2016 da Ryanair flyttet deler av sin norske virksomhet til Oslo lufthavn. Året etter – i 2017, kjøpte Jotunfjell Partners restene av RSL. Målet var å få åpnet flyplassen for sivil passasjertrafikk. Slik gikk det ikke til tross for flere forsøk, skriver Dagsavisen/Demokraten.

Det koster Jotunfjell fem-seks millioner kroner årlig å sitte med den uvirksomme passasjerdelen på Rygge. For å begrense de økonomiske tapene vurderes nå salg av RSL – Rygge Sivile Lufthavn AS.

Selskapet Rygge Airport har i flere år forsøkt å overta flyplassen og kan ifølge Dagsavisen/Demokraten være en mulig kjøper.

Les også: Rygge med nytt navn på nettsiden: Oslo Rygge Low Cost Airport 2021Ryanair vurderer comeback på Rygge (februar 2018) – Jotunfjell Partners har kjøpt Rygge Sivile Lufthavn AS (april 2017) – Siste fly fra Rygge (oktober 2016) – Private investorer vil kjøpe Rygge – NAV åpner eget kontor på Moss lufthavn Rygge – Taper 171 millioner på Rygge-nedleggelse – Ryanair legger ned alt på Rygge og starter Gardermoen -Stansted – Moss lufthavn Rygge legges ned

Les flere saker om Rygge HER, samt om flyseteavgiften HER og HER 

Kommentarer