logo-white

Kan Eric Cantona, Hotels.com og nordmenn lære fotballsupportere å bli mer kulturelle?

Hundretusenvis av Tottenham- og Liverpool-supportere inntar i disse dager Madrids gater for å få med seg den store UEFA Champions League-finalen. I den anledning oppfordrer Hotels.com og fotballegenden Eric Cantona supporterne om å suge til seg litt kultur under oppholdet i den spanske hovedstaden.

Eric Cantona vil vise hva Madrid har å by på (Bildekilde: Hotels.com)

Kulthelten Eric Cantona og den offisielle reisepartneren til UEFA Champions League, Hotels.com, oppfordrer supportere i begge leirer til å åpne øynene sine, puste inn kulturen og nyte alt det fantastiske Madrid har å by på.

I stedet for å oppsøke irske barer og hurtigmatkjeder, kan man heller bruke tid på å bli kjent med lokalbefolkningen, prøve ut det spanske kjøkkenet og bytte ut puben med et kunstmuseum.

Se hele filmen her:

Cantonas oppfordring kommer som følge av en undersøkelse fra Hotels.com, som viser at fotballsupportere ikke er opptatt av den lokale kulturen når de reiser for å se laget sitt spille i utlandet.

Visste du at:

  •  56 % av norske fotballsupportere anser seg for å være kulturelle, mens imponerende 47 prosent sier at de vet hvordan man sier «Hei» og «Ha det» på opptil fire språk. 
  • norske fotballsupportere elsker å prøve ut lokale spesialiteter. 67% av nordmennene kan ikke tenke seg å spise norsk mat på reise utenlands, og 55% sier at det å prøve den lokale maten er blant aktivitetene de setter mest pris på under oppholdet.
  • 55% sier at de besøker den lokale puben eller baren med vennene sine,  40% at de liker å besøke museer, og 30% sier at de prøver å snakke det lokale språket.
  • 97 % hevder at de oppfører seg bra når de er i utlandet. Likevel innrømmer en liten minoritet (1 %) å ha smadret hotellrommet sitt, mens 8 %har endt opp på sykehus!

Kan andre fotballsupportere lære av nordmenn?

Norske fotballsupportere skiller seg imidlertid ut. Faktisk sier over halvparten (56 prosent) at de anser seg for å være kulturelle, mens imponerende 47 prosent sier at de vet hvordan man sier «Hei» og «Ha det» på opptil fire språk. 

Cantona som “klassisk” reiseleder med paraply ! (Bildekilde: Hotels.com)

Og der fotballsupportere generelt er skeptiske til å prøve ut den lokale maten (55 prosent sier at de prøver å finne mat som ligner på den de spiser i hjemlandet), forteller norske fotballsupportere at de elsker å prøve ut lokale spesialiteter.

67 prosent av nordmennene kan ikke tenke seg å spise norsk mat på reise utenlands, og over halvparten (55 prosent) sier at det å prøve den lokale maten er blant aktivitetene de setter mest pris på under oppholdet.

I likhet med de fleste andre fotballfans er norske supportere glad i å ta seg en drink. Mer enn halvparten (55 prosent) sier at de besøker den lokale puben eller baren med vennene sine.

Samtidig forteller 40 prosent at de liker å besøke museer, og 30 prosent sier at de prøver å snakke det lokale språket.

Madrid kan by på noen av verdens mest berømte kustmuseer og utstillinger (Bildekilde: Hotels.com)

De aller fleste nordmenn (97 prosent) hevder at de oppfører seg bra når de er i utlandet. Likevel innrømmer en liten minoritet (1 prosent) å ha smadret hotellrommet sitt, mens åtte prosent har endt opp på sykehus!

For å hjelpe supporterne av begge klubbene å få mest mulig ut av oppholdet sitt under UEFA Champions League-finalen, har Hotels.com gått sammen med Eric Cantona for å vise hva den spanske hovedstaden har å by på.

Eric Cantona sier:

– Det er på tide å åpne øynene dine og oppleve alle de vakre tingene ved stedene du besøker når du reiser for å støtte laget ditt. Hotels.com og jeg mener at det å reise utenlands blir en enda større opplevelse hvis du omfavner den lokale kulturen og alt den har å tilby. Lær deg språket, utforsk lokale skikker, møt lokalbefolkningen — og bli den perfekte bortesupporteren.

Adam Jay, administrerende direktør i Hotels.com, sier følgende:

– Fotballsupportere på tur er svært lidenskapelige, men vi vet samtidig at ikke alle benytter seg av muligheten til å utforske stedene de reiser til. Vi i Hotels.com ønsker å gjøre noe med dette, og hvem passer vel bedre til å vise hva supportere bør oppleve på tur enn fotballegenden Eric Cantona?

Hotels.com er den offisielle reisepartneren til UEFA Champions League og tilbyr hundretusenvis av overnattingssteder rundt om i verden, noe som gjør det enkelt for fotballsupportere å følge laget sitt på veien til suksess!

Flere relaterte saker finner du HER

Litt flamenco hører med i Spania (Bildekilde: Hotels.com)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn