Passasjerene med Norwegians avganger Stavanger – Alicante – Stavanger lørdag den 27. mars (palmelørdag) fikk reisen avlyst på to ukers varsel. Årsaken var, ifølge selskapet, den stadig skiftende koronasituasjonen, samt et strengere karanteneregime i Norge.

Norwegian - Boeing 737-800 - Alicante-Elche Airport
Ombordstigning Alicante-Elche Airport sommeren 2019 (foto: ©otoerres)

Fredag den 12. mars skjerpet den norske regjeringen landets nasjonale innreise -og karanteneregler. Blant annet må de fritidsreisende oppholde seg på karantenehotell i minst tre dager – frem til negativt svar på test, tatt tidligst tre dager etter ankomst landet.

Få timer senere – fredag kveld og hele lørdag, tikket det inn en mail til de reisende med Norwegians avganger lørdag 27. mars: DY 1834 fra Stavanger klokken 15.45 og DY 1835 fra Alicante klokken 19.55. Der sto det kort og kort at flyvningene var avlyst på grunn av situasjonen rundt Covid-19 pandemien og de nye reiserestriksjonene fra norske myndigheter.

Skjermdump - mail - Norwegian - Alicante - Kanselleringer
(skjermdump av mail fra norwegian air shuttle)

Les også: Flere må på karantenehotell og innreiserestriksjonene forlenges (fredag 12. mars 2021)

Norwegians kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson beklager innstillingene og sier at pandemien er vanskelig å forutse, noe som innebærer at det noen ganger må gjøres endringer i ruteprogrammet.

I det här fallet så har vi kansellerat Stavanger-Alicante men behållit avgångarna till både Alicante och Malaga från Oslo. Det är väldigt få som berörs och de det gäller har fått ett erbjudande om att fortsatt kunna flyga till Spanien via Oslo. Vi beklagar de problem som detta eventuellt ger dessa kunder men pandemin och restriktioner (som t ex Regjeringens karanteneinnstramminger) gör att vi ibland behöver göra ändringar – och det hoppas vi att våra kunder har förståelse för, skriver Holbergh Jacobsson i en mail til dfly.no.

Holmbergh Jacobsson understreker at dersom det må gjøres endringer, så prøver de å få gjennomført disse tidligst mulig, for å gi kundene mest mulig forutsigbarhet. Dersom er avgang kanselleres vil berørte passasjerer bli kontaktet av selskapet, bli tilbudt fri ombooking til en annen avgang eller få pengene tilbake.

Flere relaterte artikler finner du HER, HER, HER og HER

Det må opplyses at forfatteren til denne artikkelen selv er berørt av disse instillingene.

Kommentarer