logo-white

Kineserne reiser som aldri før – sterk vekst i utenlandsreiser

Antallet kinesiske reisende har økt med 20 prosent, til 107 millioner i 2014, viser undersøkelsen Chinese International Travel Monitor (CITM) fra bookingsiden Hotels.com.

Venedig (©otoerres)

Om du har lagt merke til flere kinesiske turister i det siste, tar du ikke feil.  Den siste utgaven av Chinese International Travel Monitor fra Hotels.com fremhever yngre og velstående reisende, og viser at disse står for hele 20 prosent av veksten i kinesiske internasjonale reiser — som dermed øker til 107 millioner[1]. Det er tilsynelatende ingenting som stopper økningen, og de reisende er nå yngre, mer selvstendige og teknologisk avanserte — og med stadig større lommebøker.

Et stort antall av de kinesiske reisende vil mest sannsynligvis dra til Australia, Japan og Frankrike neste år, da disse destinasjonene er øverst på ønskelisten det neste året.

Topp ti destinasjoner kinesiske reisende ønsker å besøke i løpet av de neste 12 månedene:

1. Australia
2. Japan
3. Frankrike
4. Hong Kong
5. Sør-Korea
6. USA
7. Maldivene
8. Tyskland
9. Thailand
10. Taiwan

Eiffeltårnet i Paris er et populært reisemål for kineserne (©otoerres)

Grundig innsikt fra reisende, hotelleiere og innsamlet data

Ved å undersøke mer enn tre tusen kinesiske internasjonale reisende og 1500 hotelleiere fra hele verden, kartlegger Hotels.com sin årlige Chinese International Travel Monitor kinesernes reisevaner og preferanser, og ser på hvordan reiselivsnæringen tilpasser seg den økende turistflommen fra Kina.

Funnene[2] er oppsiktsvekkende: Utgående kinesiske reisende kan øke til rundt 174 millioner om en fire års tid, med et forbruk på rundt 264 milliarder USD årlig. Dette tilsvarer omtrent brutto nasjonalproduktet i et land som Singapore[3].

Ønskede attraksjoner

Blant de mest attraktive utenlandske landemerkene, er pyramidene i Giza, Egypt, Fuji-fjellet i Japan og Eiffeltårnet i Paris øverst på ønskelisten.

Topp fem utenlandske landemerker:

1. Pyramidene i Giza (Egypt)
2. Mount Fuji (Japan)
3. Eiffeltårnet (Frankrike)
4. Versailles (Frankrike)
5. Venezia (Italia)

Den varmeste velkomsten

Kinesiske reisende føler seg mest velkommen i Sør-Korea, etterfulgt av Thailand og Japan.

Topp ti land der kinesiske reisende føler seg velkommen:

1. Sør- Korea
2. Thailand
3. Japan
4. Singapore
5. Maldivene
6. Hong Kong
7. Taiwan
8. Frankrike
9. Australia
10. Macau

Venedig (©otoerres)

– Årets rapport bør være en vekker for alle som tar imot kinesiske reisende til å gjøre det de kan for å imøtekomme kineserne og skreddersy sine tjenester for dette markedet. Potensialet er svært høyt blant de nye globetrotterne som virkelig liker å reise. De er yngre, mer selvstendige, teknologisk avanserte, glade i å bruke penger — og de vet nøyaktig hva de vil, sier Abhiram Chowdhry, visepresident og administrerende direktør i Hotels.com i Asia.

Andre nøkkelfunn:

· Det gjennomsnittlige, daglige totalbeløpet brukt av kinesiske utenlandsreisende lå på 3324 RMB (4130 NOK) i 2014, inkludert overnatting. Størst andel ble brukt på shopping, mat og sightseeing. Dette kan sammenlignes med de 13 800 RMB (17 188 NOK) som blir brukt av topp ti prosent av kinesiske reisende hver dag, noe som utgjør mer enn fire ganger så mye som den gjennomsnittlige kinesernes forbruk. Dette blekner likevel om man sammenligner med topp fem prosent, som brukte 20,896 RMB (25 959 NOK), mer enn seks ganger så mye som gjennomsnittet.

  • Ifølge Hotels.com sine data, var kinesiske reisende de som brukte mest på hotellovernatting i New Zealand, Sverige og Argentina i 2014.
  • Hotels.com sin undersøkelse viser også til Y-generasjonens stadig økende innflytelse. 59 prosent av hotelleiere i undersøkelsen oppgir at de har opplevd en økning blant kinesiske gjester i alderen 35 eller yngre det siste året, og de forventer at denne trenden vil fortsette. Veksten er spesielt sterk i Asia (Stillehavsområdet), hvor 78 prosent av hotelleierne kunne rapporterte om en økning.
  • De siste 12 månedene har 80 prosent av kinesiske reisende brukt en elektronisk enhet (mobiltelefon, stasjonære eller bærbar datamaskin) for å planlegge og bestille reiser, sammenliknet med bare 53 prosent i fjor. Halvparten av alle kinesiske internasjonale reisende bruker nå applikasjoner på sine smarttelefoner for å planlegge og bestille reiser. Dette innebærer en økning fra kun 17 prosent året før.

Last ned hele rapporten HER

Om ikke annet er angitt, ble RMB valutakurser i denne undersøkelsen konvertert 30. april 2015, hvorav 1 RMB= €0.1483 og 1€ = 8,3765 NOK.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen blant kinesiske reisende ble gjennomført i løpet av mai 2015 av IPSOS, en verdensleder innen markedsundersøkelser, global markedsinformasjon og forretningsanalyse. Målet var å gjennomføre en forskningsstudie blant et utvalg på 3000 kvalifiserte respondenter over hele Kina. Minimumterskler ble satt på sentrale demografier, slik som alder, kjønn og region, for å sikre et representativt utvalg som ville tillate analyse av undergrupper. Spørreskjemaet omfatter emner, inkludert – men ikke begrenset til – reisevaner, bestillingsmetoder og overnattingsvalg.

Hotels.com gjennomførte en global undersøkelse blant mer enn 1500 hotellpartnere i løpet av mai 2015. Respondenter kommer fra Argentina, Australia, Brasil, Canada, Colombia, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, India, Irland, Italia, Japan, Mexico, Nederland, New Zealand, Norge, Russland, Singapore, Spania, Sverige, Sveits, Taiwan, Thailand, Storbritannia og USA.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy