logo-white

Kjemper for gjenåpning av Rygge

Facebookgruppen “Vi som ønsker Rygge Flyplass gjenåpnet” har i løpet av noen få uker fått nærmere 6.000 medlemmer. Tor-Magnus Seglsten, som er initiativtaker og administrator for gruppen, har nå sendt et åpnet brev til en rekke utvalgte norske og europeiske flyselskaper. Det kan du lese i sin helhet under bildet:

Screenshot - Vi som ønsker Rygge Flyplass gjenåpnet - Facebookgruppe
(screenshot: facebook.com)

Til utvalgte flyselskap i Norge og Europa

Etter at Moss lufthavn, Rygge måtte stenge ned i 2016, så har det vært 5 magre år for oss som lengter etter å få tilbake flyplassen vår.  Under corona har vi nærmest vært fengslet og har knapt kunne fare noen plass selv om vi tok de lange og egentlig unødvendige turene til andre flyplasser.  Derfor er reiselysten større enn aldri før, og nå har det opparbeidet seg et stort behov for å få gjenåpnet vår kjære flyplass som ligger der nybygget, flott og fin, og bare venter på å bli tatt i bruk.  Ja, det nye, flotte terminalbygget ligger der langs E6, nesten som et slags vitnesbyrd på hvor elendig landets verdier blir ivaretatt til tross for at en hel landsdel så sårt lengter etter det som var da den var i full drift. Nå skal vi sørge for at flyplassen blir gjenåpnet!
 

Om man legger en passer på en knapp times kjøring rundt Rygge så vil man omfavne omtrent en halv million mennesker, og mye av landets viktigste næring.  I tillegg kommer at flyplassen ble veldig populær for chartertrafikk til Syden, gjestearbeidere fra Polen, Baltikum og øvrige EU, for ikke å nevne fotballturer til England og for eksempel Spania.  Uten begrensende restriksjoner så har flyplassen altså et potensiale som lett kan føre til at den blir nest størst i Norge.

De militære grunneiere og regulerende myndigheter har gitt klare signal om at terminalanlegget bare kan benyttes i luftfartens tjeneste, og alt annet er ikke ønskelig.  Etter tøffe år under corona har dagens eier valgt å legge terminalanlegget ut for salg, og slikt er forbundet med en viss konfidensialitet, men sent fredags kveld så meldte nyhetene om at man er i dialog med flere interessenter, og man tror at flyplassen er solgt før jul.

Vi som har lidd under nedstengningen må bare vente i spenning, til tross for at vi er reiselystne som aldri før.  Men vi orker ikke å vente mer uten å gjøre noe, så for å lette på trykket har vi opprettet ei gruppe på Facebook som heter «Vi som ønsker Rygge Flyplass gjenåpnet».  I løpet av få dager har vi blitt over 6000 engasjerte og håpefulle medlemmer, og gruppa vokser veldig fort med den flotte mottakelsen den har fått blant de som var i ferd med å gi opp alle håp, og var desto mer blitt arg av vanviddet i at en så fin flyplass ligger brakk.  Vi har ikke ligget på latsiden i disse dagene, for vi har brukt tiden til å mobilisere politikere og folk med brev, leserbrev og avisoppslag, også til Avinor som er en sentral aktør, for å nevne noe. Tilbakemeldingene vi først og fremst har fått fra politikere og deres partier så langt er svært så positive, og vi har fått lovnad om at saken tas opp i Stortinget så snart det åpnes der.

I løpet av en uke har stemningen snudd fra pessimisme til gryende håp og optimisme. Motivasjonen er så stor at det stadig kommer inn forslag om å samle inn økonomi fra småsparerne for å komme oss inn på eiersiden for å støtte opp under hoved kjøper eller inngå annet samarbeide om man ønsker slikt. Alt for å bygge under og sikre at noen ønsker å drive lufthavn her.  Det er vel ikke så ofte vi ser i næringslivet at kjøper ender opp med en svært så motivert supporterklubb på kjøpet.

Rygge flyplass fremstår som ny, liten, kortreist og effektiv, og ble i sin tid kåret til landets beste flyplass, og til Europas nest billigste.  I tillegg har det blitt oss fortalt at Rygge er blant de mest miljøvennlige.  Dessuten vil vi jo spare miljøet mye ved å slippe den lange turen gjennom pressområde til Gardermoen, eller til Torp som innebærer lange omveier, bruk av ferge mv.  Det er jo også ganske så absurd at vi etterpå gjerne flyr tilbake over det samme området som vi har forurenset med bruk av bil eller buss, og over en flyplass som ligger der død, men likevel klar til bruk.

Andre kjenner trafikktallene over passasjerer over Rygge bedre enn oss, men til tross for begrensninger med nattflyving, antall passasjerer og antall fly, så ble den raskt større enn for eksempel Torp, og nådde visst opp mot nærmere 2 mill passasjerer så vidt vi har hørt.

Så kjære flyselskap.  En hel landsdel venter på dere.  Reiselysten har kanskje aldri vært større.  Det flotte terminalanlegget ligger der klar til bruk.  Det kommer positive signaler fra politikerne hva konsesjon angår. Nå som det meldes at kjøpere er i dialog, så mangler vi bare flyselskap som ønsker å bruke en flyplass som ligger der veldig sentralt, midt i smørøyet i Norges sommerfylke nr 1.  Med omtrent korteste veien til Europa og Middelhavet.  I sin tid var flyplassen veldig populær for reisende fra Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud og Båhuslen i tillegg til at plassen var flittig i bruk av hundretusener med gjestearbeidere, i all hovedsak fra Polen og Øst-Europa.

Og vi ønsker oss flere flyselskap, slik at driverne får flere ben å stå på, og slik at passasjerene kan få mest mulig variert tilbud både innenlands og utenlands.  Om noen ønsker å ha base i Rygge så står vi klar til å rydde både kjeller og loft for å skaffe husrom til deres betjening dersom man ønsker et sted å være på frivakter eller for å sove ut slik vi kjenner det fra tidligere.

Vi antar at mulige kjøpere kanskje allerede har vært i kontakt med dere.  Likevel ville vi sende dette brevet for å vise hvor dypt savnet dere er og for å vise at dere er så hjertelig velkommen til å frakte oss mellom Rygge og resten av verden.  Dere kommer raskt til å bli favorittene til eldre folk som stadig trekker fram de lange gå-avstandene som er på Gardermoen, for å nevne en gruppe spesielt.  Men når vi har vunnet fram i vår kamp for å få vår kjære flyplass gjenåpnet, så vil det nok bli en ekstra 17.mai i hundretusener av hjem, og på reisen kjøper vi noe ekstra av dere for å vise vår takknemlighet.

Vi forventer jo ikke konkrete svar fra dere som naturligvis vil ha et kompaniskap og et forretningsmessig forhold med terminaldriverne, men vi ville sette pris på om dere kunne gi oss noen signaler tilbake. Noen ord som vi kan legge ut til håpefulle medlemmer i vår gruppe på Facebook, der også dette brevet blir lagt ut. 

Rygge 9.10.2021

Med forventningsfull hilsen

Tor-Magnus Seglsten, initiativtaker og administrator for gruppen

«Vi som ønsker Rygge Flyplass gjenåpnet»

Ryanair Norwegian Rygge
Ryanair og Norwegian på Moss lufthavn Rygge for rundt 10 år siden (foto: ©otoerres)

Les redaksjonelle nyheter og artikler om Moss lufthavn Rygge/Rygge Sivile Flyplass her: Rygge skal selges (september 2021)Jotunfjell åpner for å selge Rygge (mai 2020) – Rygge med nytt navn på nettsiden: Oslo Rygge Low Cost Airport 2021 (mars 2020) – Ryanair vurderer comeback på Rygge (februar 2018) – Jotunfjell Partners har kjøpt Rygge Sivile Lufthavn AS (april 2017) – Siste fly fra Rygge (oktober 2016) – Private investorer vil kjøpe Rygge – NAV åpner eget kontor på Moss lufthavn Rygge – Taper 171 millioner på Rygge-nedleggelse – Ryanair legger ned alt på Rygge og starter Gardermoen -Stansted – Moss lufthavn Rygge legges ned

Les flere saker om Rygge HER, samt om flyseteavgiften HER og HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Viking Yi Dun utenfor Shanghai (Bilde: Viking)

Viking tilbyr nå Mongolia på sine Kina-cruise

The new signature drink Avionic will be served with nuts as a welcome drink on board before take-off (Photo: Lufthansa)

New culinary highlights in Lufthansa Business Class

Konsekvensene ved forbikjøringsulykker kan ofte bli alvorlige, understreker forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Flere bileiere får bilen stjålet

MUSE Hotel Awards: Platinum Winner Fýri Resort - Best Conference Hotel ! (Fotokilder: Fýri Resort / MUSE Hotel Awards)

Fýri Resort hedret under Muse Hotel Awards 2024

Grand Hotel by Scandic (bilde: ©otoerres)

Enighet i lønnsoppgjøret for hotell- og restaurantbransjen