Med åpningen av Cityringen (M3) får København nok en førerløs metrolinje, som binder de fem sentrale kvarterene i hovedstaden sammen. Dermed kan turister og andre besøkende suse direkte fra den ene severdigheten til den andre døgnet rundt.

Metro - København - Enghave Plads Station
Enghave Plads Station (Foto: Ditte Valente)

Byggingen av Cityringen (M3) har pågått i åtte år, men nå er ventetiden over for både københavnere og byens besøkende. Den 29. september forventes dørene til den nye, sirkelformede metrolinjen å åpne. Dermed blir det både raskere og enklere å utforske den danske hovedstaden.

Både besøkende og innbyggerne i København får med den nye metrolinjen nok en klimavennlig transportmulighet, og sammen med de to øvrige linjene, M1 og M2, skaper Cityringen bedre sammenheng mellom byens kvarter.

Det betyr blant annet at det blir mulig å ta metroen fra Københavns Lufthavn til en rekke stasjoner i det sentrale København på under 20 minutter.

– Cityringen binder byen sammen på en helt ny måte. Plutselig kan vi suse under jorden på tvers av byen til en tur i Fælledparken, festival på Vesterbro eller til Hovedbanegården hvor turen går videre til arbeid eller familie i resten av landet. Og det blir enda lettere for våres danske og utenlandske gjester å komme seg rundt og oppleve hele byen, sier overborgermester Frank Jensen (S).

Les mer om København HER (ekstern lenke)

De 17 nye underjordiske metrostasjonene har unike veggmalerier og origamiutsmykkninger, og er attraksjoner i seg selv. Og uansett hvilken av de 17 stasjonene du går av på, byr  lokalområdet på en rekke av opplevelser, caféliv, shopping eller grønne parker.

København fikk sin første metro i 2002. Det var den første i verden som var førerløs. Cityringen blir som nevnt også førerløs, og du kan komme hele veien rundt på cirka 24 minutter. Cityringens 17 nye stasjoner binder sammen Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By.

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Kommentarer