Våren 2016 vil KLM Royal Dutch Airlines starte en ny serie flyvninger fra Oslo til Amsterdam med biodrivstoff.
Biodrivstoffet er en del av et ITAKA*-prosjekt, som leverer bærekraftig drivstoff til verdens første biodrivstoff-forsyning via det sentrale tankanlegget på Oslo Lufthavn. Forsyningen av biodrivstoff er finansiert av EU-kommisjonen og levert av SkyNRG.
Biodrivstoff er nå tilgjengelig via Oslo Lufthavns  sentrale tankanlegg (hydrant-system) fremfor de mer vanlige tankbilene, og vil bruke den eksisterende infrastrukturen til flyplassen. Dette er et resultat av et samarbeid mellom Air BP og Avinor.
— Flyene som vil drives av biodrivstoff er del av KLMs initiativ om å redusere sine CO2-utslipp. Som ITAKAs første kunde, er jeg veldig glad for å kunne bekrefte at KLM har planer om fortsette samarbeidet ved å benytte seg av biodrivstoff som er gjort tilgjengelig i Oslo, sier Inka Pieter, Director CSR & Environmental Strategy, KLM.
Hun fortsetter:
— Etter tidligere samarbeid med ITAKA i forbindelse med en serie av biodrivstoff-flyvninger fra Amsterdam til Bonaire i 2014, vil KLM bruke biodrivstoff til å starte en ny serie av flyvninger fra Oslo til Amsterdam. Flyvningene vil betjenes av KLM Cityhopper’s Embraer 190s.
I tillegg til å bruke biodrivstoff fra det sentrale tankanlegget, vil noe av biodrivstoffet bli levert via tankbiler til KLM. I samarbeid med Embraer vil effektiviteten av biodrivstoffet bli vurdert i forhold til kerosene. KLM har tidligere utført lignende tester i samarbeid med Boeing og Airbus.
KLMs mål er å redusere CO2-utslipp med 20 prosent innen 2020 (sammenlignet med 2011-nivå) gjennom fornyelse av sin flåte, bruk av bærekraftig biodrivstoff og økt effektivitet på flyvninger.
Biodrivstoff-flyvningene har også blitt gjort mulig gjennom partnere av “Corporate BioFuel”-programmet som fra denne uken også inkluderer ABN AMRO. Selskapene som deltar i KLM Corporate Biofuel Programme betaler en avgift som dekker prisforskjellen mellom bærekraftig biodrivstoff og tradisjonelt drivstoff. Denne investeringen benyttes av KLM til å kjøpe biodrivstoff som kombineres med drivstoffet som pumpes inn i KLMs fly på Amsterdam flyplass Schiphol og andre steder, som Oslo. Som et resultat vil de deltakende selskapene redusere CO2-utslipp og bidra til å utvikle markedet for biodrivstoff ytterligere.
* ITAKA: Initiative Towards SustAinable Kerosene for Aviation. ITAKA er et konsortium av ledende romfarts- og drivstoffselskaper som ble etablert for å produsere bærekraftig biodrivstoff til bruk i luftfart. ITAKA er et samarbeidsprosjekt finansiert av EU-kommisjonen. Prosjektet har som mål å produsere bærekraftig, fornybar flydrivstoff og om å teste dens bruk i eksisterende logistikksystemer og under ordinære flyvninger i Europa.