Flere nykommere innen transportsektoren kom med i årets norske utgave av Sustainable Brand Index – Europas største merkevareundersøkelse om bærekraft. Det er sjuende året på rad denne rangeringen presenteres her i landet.

KLM har i flere år satset på biofuel (KLM.com)

Av nykommerne er det KLM som gjør det best. Andre flyselskaper som debuterer på listen er blant annet Finnair, Lufthansa og British Airways

– Vi er veldig fornøyd med at både KLM og Air France er med. Det tar vi som en bekreftelse på at vår miljøsatsing legges merke til, og dette er selvfølgelig veldig motiverende, sier Halvor Gløersen, salgsdirektør for Air France-KLM i Norge.

Bærekraft er en viktig del av selskapets strategi, som har satt seg mål om å redusere sine CO2-utslipp med mer enn 10% innen 2030 sammenlignet med 2018. Dette vil være en reduksjon på 50% CO2 per passasjer sammenlignet med 2005.

Norge med mest positiv utvikling

Sustainable Brand Index har blitt gjennomført årlig siden 2013 i Norge, og i år er det norske forbrukere som har størst positiv endring når det gjelder hvor opptatt befolkningen er av bærekraft.

Totalt for året har over 1100 merkevarer blitt vurdert av over 50 000 personer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland. Utvalget av merkevarer er uavhengig og baseres på omsetning, markedsandel og merkevarekjennskap. 

Les mer om Sustainable Brand Index HER (ekstern lenke)

Flere saker om KLM finner du HER