logo-white

Kolsåsbanen ferdigstilles og gjenåpner søndag 12.oktober

Ombyggingen av Kolsåsbanen er ferdig, og søndag 12. oktober gjenåpnes de flunkende nye T-banestasjonene Gjettum, Hauger og Kolsås på linje 2.

Stasjon på Kolsåsbanen
Stasjon på Kolsåsbanen

Rutetider for linje 2

Linje 2 begynner å kjøre til og fra Kolsås allerede fra morgenen søndag 12. oktober. Du finner rutetider for linje 2 i Ruters reiseplanlegger. Ny rutetabell legges ut på ruter.no snart. Se også nytt linjekart for T-banen.

Buss 142 legges ned

Buss 142, som har kjørt som erstatning for linje 2, kjører til og med lørdag 11. oktober.

Hele T-banenettet ligger i sone 1

Selv om enkelte T-banestasjoner ligger i sone 2V, går hele T-banenettet under sone 1 (Oslo). Du kjøper derfor bare billett for sone 1 når du reiser med T-banen. Kombinerer du buss og T-bane, reiser f.eks. fra Rykkinn til Bekkestua, må du kjøpe billett for sonene 2V og 1. Se mer informasjon om soner og billetter og priser.

Åpningsarrangement 12. oktober

Sporveien og Ruter vil markere ferdigstillelsen av Kolsåsbanen søndag 12. oktober. Vi ønsker velkommen til offisiell åpning på Kolsås stasjon kl. 15:30. Familiearrangementet starter allerede kl. 15:00, med aktiviteter for barna.

Ombyggingen av Kolsåsbanen

Kolsåsbanen ble stengt for ombygging sommeren 2006, da banen var nedslitt og det ikke var forsvarlig og trafikkere den uten at det ble gjort store utbedringstiltak. Det ble besluttet at banen skulle bygges om til metrostandard, slik at den kunne inngå som en del av T-banenettet med bruk av samme type vognmateriell (6-vogns MX-tog). Akershus fylkeskommune vedtok å bygge ut banen mellom Øraker og Bekkestua for kombinert bruk av T-bane og trikk. Ombyggingsarbeidene har blitt gjennomført av Sporveien.

Fakta om Kolsåsbanen

  • Kolsåsbanen har kostet 2,9 mrd kroner, ca kr 230 000 pr.lengdemeter
  • Lengde utbygd dobbeltsporet bane: inkludert trikk til Bekkestua
  • 13 stasjoner, det innebærer 3000m plattformer
  • 350 stk avtaler om midlertid eller permanent erverv av eiendom
  • Kolsåsbaneprosjektet har bekostet bytte av ca 1000 vinduer langs banen
  • 8 stk innløste hus, solgt etter at banen er ferdig.
  • 40 000 sviller
  • 52 000 m skinner
  • Støyreduserende tiltak: 5427 m støyskjermer 145 000 løpemeter (18 000) stk kalk-sementpeler for å redusere strukturstøy. Støyskjermene er i gj.snitt 3 m høye.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?