– Det er svært gledelig for Widerøe at vi fortsatt skal betjene kortbanenettet i Sør-Norge. Vi er fornøyd med at Widerøe har klart å holde stillingen, og fortsatt er en ledende på aktør kortbanenettet i Norge, sier Stein Nilsen som er administrerende direktør i Widerøe.
– Dette var en viktig avklaring for driften vår de neste fire årene, og vi skal nå vise oss den tilliten som er gitt oss verdig. Vi vil fortsette å jobbe med kvaliteten i leveransen vår, slik at vi fortsatt kan gi et godt og sikkert reisetilbud til folk i Sør-Norge.
-Vi skal levere så godt vi kan innenfor de rammene vi er blitt tildelt, sier Nilsen.
Widerøe og Danish Air Transport la inn anbud i utlysningen fra Samferdselsdepartementet.
– Vi vet aldri hvem og hvor mange som konkurrerer med oss i et anbud. Vi forutsetter alltid at det flere tilbydere, og legger derfor inn anbud som om vi har konkurranse på samtlige ruter, sier Nilsen.
Les også: Regionale flyruter i Sør-Norge: Widerøe tok storeslem
Nå starter Widerøe arbeidet med å sette opp en tidtabell i henhold til de kravene som er satt i anbudet.
Stabilitet og tillit
Kortbaneflygning i Sør-Norge er en krevende operasjon. Vær, etterspørsel, topografi og landingsforhold setter krav til flyselskapet som betjener regionen.
– For Widerøe er det med stolthet vi skal videreføre oppgaven som en viktig del av infrastrukturen i sør, med fornyet tillit fra Samferdselsdepartementet og de reisende i regionen, sier Stein Nilsen.