Den kroatiske nasjonale turistorganisasjonen organiserte en virtuell konferanse for utenlandske medier, holdt samtidig i 10 aktive markeder: Tyskland, Østerrike, Tsjekkia, Slovakia, Storbritannia, Belgia, Nederland, Sveits, Sverige og Norge. 90 representanter for ledende medier i de nevnte markedene ble møtt av ministeren for turisme og idrett, Nikolina Brnjac, og direktøren for det kroatiske turiststyret, Kristjan Staničić, som formidlet hovedbudskapene til pressen om Kroatias beredskap for turistsesongen.

Safe Stay - kampanje - Kroatia
Fra Kroatias “Safe Stay-kampanje” (bildekilde: croatia.hr)

Turistminister Brnjac sa at Kroatia var klar for ankomsten av mange gjester, og at en stabil epidemiologisk situasjon var den beste invitasjonen til å besøke landet.

– Jeg tror at vi har satt i verk alle nødvendige tiltak for å gjøre Kroatia til et trygt feriemål. I år i Kroatia er vi fokusert på et kvalitets- og svært diversifisert turisttilbud, sammen med et høyt sikkerhetsnivå for våre gjester. Flukt fra masseturisme, sikkerhet, fredelig miljø og autentisk gastronomi er de nye luksuskomponentene som Kroatia tilbyr turister. I tillegg til høykvalitetshoteller og bortgjemte feriehus, er det et utmerket tilbud på camping og glamping. Kroatia har også verdens største charterflåte for å seile rundt tusen vakre øyer i det turkise havet, noe som gjør det til et perfekt nautisk reisemål.

– Vår vakre natur, mange friluftsaktiviteter ved kysten og innlandet og vår oppmerksomhet på våre gjester er gode grunner til å velge Kroatia som feriemål, la hun til.   

Tale med fru Nikolina Brnjac, turist- og idrettsminister i Republikken Kroatia

Nettkonferansen i hvert land, med støtte fra PR-byrået Aviareps, ble ledet av direktører for kroatiske turistkontor som dekker et bestemt marked, og hovedtemaene for konferansen var betingelser og protokoller for å komme inn i Kroatia, den nåværende epidemiologiske situasjonen med vekt på vaksinering av befolkningen generelt og turismearbeidere, testpunkter og medisinsk støtte, prosjektet “Safe Stay In Croatia”, kampanjen “Tro meg, jeg har vært der”, men også nyheter i det kroatiske turisttilbudet, flyselskaper og investeringer

– Kroatias utmerkede posisjon på turistkartet i verden bekreftes av denne virtuelle konferansen, som samlet et stort antall anerkjente journalister fra anerkjente og populære medier. Dette er en utmerket mulighet til å informere målgruppen vår om alle nyheter i det kroatiske turisttilbudet, men også alle de gyldige protokollene der det er mulig å realisere turistreiser til Kroatia. Kunngjøringene så langt, men også informasjonen vi mottar hver dag fra våre viktigste markeder, gir oss optimisme før hoveddelen av turiståret der vi forventer størst intensitet i turisttrafikken, sa direktør Staničić og la til at Kroatia kan ta posisjonen til det ledende turistdestinasjonen i Middelhavet. 

Tale av Mr. Kristjan Staničić, administrerende direktør for det kroatiske nasjonale turiststyret

Blant media som deltok i konferansen var for eksempel tyske RND, Spiegel, Frankfurter Neue Presse, BZ, østerrikske Der Standard, Die Presse, Kleine Zeitung, Vorarlberger Nachrichten, Tiroler Tageszeitung, British Independent, The Guardian, The Sunday Times, The Sun, Daily Mail, Telegraph, Czech Lidové noviny, MAFRA (Můj svět), Český rozhlas, Swiss Blick, Travel Inside, Travelnews, Slovak Plus 1 deň, Slovenka magazine, Pravda, Dutch Ron Reizen, Villa d’Arte, National Geographic Traveler og andre.

Kroatia sine turistnettsider finner du HER – HER kan du lese flere saker om Kroatia

Kommentarer