Dreamlinerproblemer i fleng, innleide fly i hopetall, pluss en  velfylt kurv med vrangvilige fagforeninger både innenfor – og ikke minst utenfor selskapet. Norwegians langdistansesatsing har kostet skjorta og vel så det.

Norwegians Dreamliner på London - Gatwick. Oppstarten av langdistanserutene har så langt vært et økonomisk mareritt for selskapet. (foto: Norwegian)

Norwegians Dreamliner på London – Gatwick. Oppstarten av langdistanserutene har så langt vært et økonomisk mareritt for selskapet. (foto: Norwegian)

Norwegian har – ifølge den norske avisen Dagens Næringsliv, tapt mellom 900 millioner og én milliard på langrutene siden oppstarten sommeren 2013 – DVS på knapt halvannet år.

Tapene fordeler seg slik: Rundt 600 millioner i forbindelse med forsinkelser, teknisk trøbbel og innleie av ekstrafly, samt mellom to og tre hundre millioner kroner i tapte billettinntekter.

– I oppstarten er det mye nytt mannskap som skal læres opp og nye fly skal settes i trafikk. Det er umulig å tjene penger når en starter et helt nytt flyselskap, med mindre man er helt alene i markedet, sier Norwegiansjef Bjørn Kjos til avisen.

Analytikere Dagens Næringsliv har snakket med tror at Norwegians langdistanseruter kan gå med et nullresultat tidligst i 2015 – dersom alt faller på plass.

Kommentarer