logo-white

Langdistanseruter koster: Milliardtap for Norwegian ?

Dreamlinerproblemer i fleng, innleide fly i hopetall, pluss en  velfylt kurv med vrangvilige fagforeninger både innenfor – og ikke minst utenfor selskapet. Norwegians langdistansesatsing har kostet skjorta og vel så det.

Norwegians Dreamliner på London - Gatwick. Oppstarten av langdistanserutene har så langt vært et økonomisk mareritt for selskapet. (foto: Norwegian)
Norwegians Dreamliner på London – Gatwick. Oppstarten av langdistanserutene har så langt vært et økonomisk mareritt for selskapet. (foto: Norwegian)

Norwegian har – ifølge den norske avisen Dagens Næringsliv, tapt mellom 900 millioner og én milliard på langrutene siden oppstarten sommeren 2013 – DVS på knapt halvannet år.

Tapene fordeler seg slik: Rundt 600 millioner i forbindelse med forsinkelser, teknisk trøbbel og innleie av ekstrafly, samt mellom to og tre hundre millioner kroner i tapte billettinntekter.

– I oppstarten er det mye nytt mannskap som skal læres opp og nye fly skal settes i trafikk. Det er umulig å tjene penger når en starter et helt nytt flyselskap, med mindre man er helt alene i markedet, sier Norwegiansjef Bjørn Kjos til avisen.

Analytikere Dagens Næringsliv har snakket med tror at Norwegians langdistanseruter kan gå med et nullresultat tidligst i 2015 – dersom alt faller på plass.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene