logo-white

Like farlig som for 30 år siden

Senker du farten før du kjører inn i en sving unngår du å havne i den dystre statistikken for motorsykkelulykker. Aller viktigst: La de uerfarne MC-førerne kjøre først i følget.

MC - Motorsykkel - Kjøring - Vei - ulykker - Fremtind
Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler. (Foto: Fremtind)

Det er langt farligere å kjøre motorsykkel enn bil. I fjor mistet 20 personer livet på motorsykkel. Det er 20 prosent av alle dødsfall i trafikken. Dødsulykker blant motorsyklister går heller ikke like mye ned som blant bilister. I tillegg ble 140 motorsyklister hardt skadd i fjor.

– Å kjøre motorsykkel er like farlig nå som for 30 år siden. Mens den teknologiske utviklingen gjør det stadig tryggere å kjøre bil, ser vi ikke den samme effekten med motorsykler, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

30 prosent av de drepte og hardt skadde på motorsykkel er i alderen 45-64 år, og det er flest menn, ifølge Statens vegvesen. Nå er motorsykkelsesongen i gang igjen og det har allerede vært flere alvorlige ulykker.

La ferskingen kjøre først

Blant ulykkene på motorsykkel, er det en overvekt av utforkjøringsulykker – og hele tre av fire utforkjøringer skjer i sving. Å finne riktig fart i sving er derfor helt avgjørende.

– De mest alvorlige ulykkestypene er utforkjøring i sving, kryssulykker og kjøring i følge. Vi ser dessverre for ofte at det er føreren selv som forårsaker ulykken, sier Klaus Ottersen, motorsyklist som jobber med trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Når flere motorsyklister kjører sammen i en gruppe, er det gjerne den ferskeste motorsyklisten som ligger bakerst og følger etter de andre. Ottersen oppfordrer derfor til å gjøre avtaler på forhånd om fart, plassering og tegn til hverandre underveis.

– La ferskingen kjøre først! Føreren med minst erfaring klarer ikke nødvendigvis å vurdere risiko på samme måte som de som har kjørt i flere år. Hvis man bare følger etter de som ligger foran uten å ta hensyn til egen kjøreevne, kan det fort gå galt, sier Nielsen.

Sjekk Statens vegvesen sine tips til trygg MC-kjøring

  • Kjøring i sving HER
  • Kjøring i kryss HER
  • Kjøring i følge HER

Tre råd for årets MC-sesong

  • Kjøring i sving: Senk farten før svingen og sørg for at den er så lav at du er bekvem med den gjennom hele svingen.
  • Kjøring i kryss: Senk farten inn mot krysset slik at du kan håndtere eventuelle møtende eller kryssende biler.
  • Kjøring i følge: Ta hensyn til den med minst erfaring. Førererfaring og syklenes kjøreegenskaper kan være vidt forskjellige. Gjør avtaler om fart, plassering og tegn til hverandre underveis.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy