Klokken 15.15.46 tirsdag 2. juni landet Braathens S.A.F.E. `s LN-SUB (N151) på Stavanger lufthavn Sola for første gang på 47 år – og for aller siste gang. Det 64 år gamle flyet skal nå på museum. Dette var også siste gang et fly med fire stempelmotorer krysset Atlanteren.

Braathens SAFE - Douglas DC6B - Stavanger lufthavn Sola - 2020
Før landing ble det gjennomført en såkalt “low pass” i lav høyde (foto: ©otoerres)

LN-SUB kom direkte til Sola fra Yellowknife i det nordvestlige Canada. Den vel 5.600 kilometer lange turen tok vel 10 timer og var historisk på flere måter: Trolig siste Atlanterhavsflyvning med fire stempelmotorer, aller siste landing for Braathens S.A.F.E 19 år etter at selskapet ble kjøpt opp av SAS og flyets første landing i Norge siden 1973 !

Braathens SAFE - Douglas DC6B - Stavanger lufthavn Sola - 2020
Over Hafrsfjord (foto: ©otoerres)

LN-SUB ble levert til Hong Kong-selskapet Cathay Pacific i 1956. Fem år senere gikk turen til norske Braathens S.A.F.E hvor det ble værende i 12 år frem til 1973.

Her ble flyet brukt til rute, charter og fraktflyvning i Norge, Europa og andre steder i verden. Dette var det første av Braathens DC6`ere og den eneste som har overlevd fram til nå. De andre er forlengst hugget opp.

De siste årene har LN-SUB vært brukt som brann og fraktfly hos den amerikanske operatøren Everts Air Cargo i Alaska før det ble kjøpt hjem til Norge som museumsfly.

Med flyet var også Iditarod-vinner Thomas Wærner og hundene hans. De hadde sittet koronafaste i Alaska etter seieren verdens tøffeste og lengste hundeløp den 18. mars. Problemet ble løst ved at Thomas Werner sin hovedsponsor ble med i spleiselaget som kjøpte flyet tilbake til Norge ! Alternativet var å vente til ut på høsten en gang…

Nettsidene til Flyhistorisk Museum på Sola, Yellowknife Airport og Stavanger lufthavn Sola finner du HER, HER og HER – Les mer om DC 6 B HER (Wikipedia)

Braathens SAFE - Douglas DC6B - Stavanger lufthavn Sola - 2020
Mange var møtt fram for å ønske LN-SUB velkommen tilbake til Sola etter 47 års utlendighet.(foto: ©otoerres)

Kommentarer