logo-white

LO: – SAS-ansatte må få jobbene sine tilbake

SAS er i ferd med å omorganisere flyselskapet og opprette nye produksjonsplattformer. Gjennom opprettelsen av nye datterselskap omgår selskapet en femårig gjenansettelsesplikt for oppsagte medarbeidere. Oppsagte medarbeidere må nå søke på jobbene sine på nytt – til dårligere vilkår. Som følge av koronapandemien har SAS sagt opp vel 40 prosent av sine ansatte. Nå krever LO at de oppsagte får jobbene sine tilbake.

SAS Boeing 737 på Oslo lufthavn, Gardermoen (foto: ©otoerres)

LO-fellesskapet står sammen med SAS-ansatte

– Svært mange SAS-ansatte har gått arbeidsledige i over 1,5 år som følge av koronapandemien. De har tatt den største støyten for oss alle sammen. Nå står LO-fellesskapet sammen med dem, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

– Det SAS nå gjør bryter med det vi forbinder med et anstendig arbeidsliv, og er usolidarisk. At SAS oppretter nye selskaper for å unngå gjenansettelse av tidligere lojale ansatte er uakseptabel oppførsel av et selskap som attpåtil har nytt godt av fellesskapets midler, sier LO-sekretær og leder i LO Luftfart, Are Tomasgard. 

– Fellesskapet i de tre skandinaviske landene har stilt opp med milliarder for å hjelpe SAS gjennom koronakrisen, med det formål å bevare arbeidsplasser og sikre kritisk samfunnsinfrastruktur, sier Tomasgard.

SAS lovte gjenansettelse – svikter ansatte, mener LO

Under en luftfartsdebatt i regi av LO Luftfart og Norsk Flygerforbund under Arendalsuka i august fikk Norges-sjef Kjetil Håbjørg spørsmål om SAS vil re-ansette oppsagte skandinaviske medarbeidere når luftfarten tar seg opp, eller om selskapet vil finne andre måter å ansatte billigere arbeidstagere fra andre land på. Håbjørg svarte at selskapet gjerne vil ha tilbake de som har vært ansatt i SAS. Men det ble ikke sagt noe om at de må søke på jobbene sine på nytt.

– LO og LO-forbundene har gjennom koronapandemien brukt partssamarbeidet aktivt, og stått skulder ved skulder med arbeidsgiversiden og flyselskapene for å få på plass økonomiske ordninger for luftfarten. Hele samfunnet har stilt opp. At SAS så i ly av pandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår avtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake er et brudd på samfunnskontrakten. LO anmoder nå sterkt konsernsjef Anko van der Werff om å revurdere selskapets planer, honorere gjenansettelsesretten i avtaleverket ved å ta medarbeidere tilbake til morselskapet – uten at de må søke på jobbene sine og starte karrieren sin helt på nytt, sier Tomasgard.

– Det er svært skuffende at et så viktig selskap som SAS, med lange skandinaviske tradisjoner, nå utfordrer anstendigheten i luftfarten. Samtidig merker vi oss at det kommer nye aktører på markedet som vil bygge på den norske modellen og et tillitsfullt partssamarbeid, avslutter Tomasgard. 

Les også: SAS sparker 1600 i Danmark (juni 2020) Annenhver SAS-ansatt risikerer oppsigelse (april 2020)Kommentar på SAS storvarsel: Nu krävs statligt engagemang för den internationella tillgängligheten (april 2020)

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER, HER, HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm