logo-white

Lofoten hovedingrediens i MasterChef Italia

MasterChef Italia har vært i Lofoten og filmet blant tørrfisk, storslått natur og idylliske fiskevær. Torsdag 18. januar vises episoden i et av verdens mest matinteresserte land.

Fra venstre: Antonino Cannavacciuolo, Antonia Klugman, Ansgar Pedersen (tørrfiskvraker/kvalitetsansvarlig hos Glea AS), Joe Bastianich og Bruno Barbieri (Foto: MasterChef Italia)

– At Norge spiller en av hovedrollene i en episode av MasterChef Italia gir oss fantastisk synlighet i det italienske markedet. Norge får vist seg fram som en matdestinasjon både i Italia og for seere som følger programmet i andre land, sier reiselivsdirektør Bente Holm i Innovasjon Norge.

Bente Bratland Holm (Foto: Innovasjon Norge)

Norge er en av to utenlandsturer programmet har denne sesongen, og vil dermed få en fantastisk eksponering gjennom et av italienernes yndlingsprogram.

Suksessen til Masterchef skal visstnok være en av årsakene til at mat nå er et større samtaletema enn fotball i Italia, og programkonseptet er så populært at for 2018 er det aktuelt å eksportere de italienske seriene.

Unik mulighet for å markedsføre Norge og norsk mat

– Vi ser på denne gjesteopptreden som en unik mulighet for både Nordland, Lofoten, Norge og norsk tørrfisk. Gjennom programmet får vi markedsført turisme, kultur og mat til et bredt publikum. Våre tall viser at turister fra Italia som besøker Norge har et høyt døgnforbruk sammenlignet med mange andre, så vi ønsker flere italienere hjertelig velkommen nordover for å oppleve Norge og Lofoten, og for å smake seg gjennom norske delikatesser, sier Holm.

Det er den «eksterne» prøven som er lagt til Lofoten, hvor en gruppe med norske fiskere og deres koner dømmer kokekunsten til deltakerne.

– Italia er vårt viktigste marked for tørrfisk, og dette var en helt unik mulighet til å vise frem og øke oppmerksomheten rundt dette tradisjonsrike produktet. Tørrfisk har en nesten 1.000-årige historie i Italia og mange av rettene har gått i arv i generasjoner, sier Sjømatrådets fiskeriutsending i Italia, Trym Eidem Gundersen.

MasterChef i 52 land

I Italia vises MasterChef på SKY plattformen, som har ca. 4.500.000 abonnementer. Seertallet ligger på rundt 1.460.000. Etter at programmet er vist på SKY går det videre på andre kanaler, så seertallet er mest sannsynlig det dobbelte. MasterChef er det mest vellykkede kulinariske TV-format i verden, og er tilpasset hele 52 forskjellige land.

Det blir fantastiske TV-bilder når kjøkkenbenkene er plassert i slike omgivelser. (Foto: MasterChef Italia)

Organiseringen og realiseringen av MasterChef i Lofoten er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, NordNorsk Reiseliv, Norges Sjømatråd, Nordland Fylkeskommune, og Tørrfisk fra Lofoten.

– Det har vært gjort en skikkelig dugnad for å realisere episoden i Lofoten. Vi vil derfor sende en ekstra takk til Destinasjon Lofoten, Thon Hotel Lofoten, Nyvågar Rorbuhotell, Arctic Buss, XX Lofoten, Anitas Mat, SAS – Scandinavian Airlines, Widerøe Flyselskap, Norwegian Air Shuttle for at dette ble realisert, avslutter Bente Holm.

FAKTA:

  • MasterChef Italias episode fra Lofoten sendes 18. januar 2018 kl. 21.15 på SkyUnoHD.
  • Det er mulig å se den i streaming på NOWTVit (betalt tjeneste).
  • I tillegg til selve programmet er det blitt laget et Masterchef Magazine, som blir sendt fra mandag til fredag også på Sky Uno, dedikert til oppskrifter, matlaging og «hemmeligheter» vedr. konkurrenter og dommere.
  • Juryen består av de kjente og populære kjendis kokkene: Joe Bastianich (tidligere dommer i den amerikanske versjonen av Masterchef), Bruno Barbieri, Antonino Cannavacciuolo, og Antonia Klugmann.
  • Innspillingen fant sted 1. -2. juni 2017.
Joe Bastianich er en av dommerne i MasterChef Italia. Her sammen med Ansgar Pedersen, tørrfiskvraker i AS Glea. (Foto: MasterChef Italia)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Viking Yi Dun utenfor Shanghai (Bilde: Viking)

Viking tilbyr nå Mongolia på sine Kina-cruise

The new signature drink Avionic will be served with nuts as a welcome drink on board before take-off (Photo: Lufthansa)

New culinary highlights in Lufthansa Business Class

Konsekvensene ved forbikjøringsulykker kan ofte bli alvorlige, understreker forsikringsselskapet If. (Foto: If)

Flere bileiere får bilen stjålet

MUSE Hotel Awards: Platinum Winner Fýri Resort - Best Conference Hotel ! (Fotokilder: Fýri Resort / MUSE Hotel Awards)

Fýri Resort hedret under Muse Hotel Awards 2024

Grand Hotel by Scandic (bilde: ©otoerres)

Enighet i lønnsoppgjøret for hotell- og restaurantbransjen