Svensk politi har suksess med å bruke Facebook i jakten på stjålne båter. Norsk politi har ikke noe lignende. – Facebook har blitt en vellykket måte å nå ut med budskap på, sier politiinspektør Thomas Andersson

Politiinspektør Thomas Andersson i region Väst politidistrikt i aksjon. Han og kollegaene bruker slett ikke bare Facebook, men bedriver også aktivt holdningsarbeid hos båtfolket. Ordet "båtsamverkan" kan oversettes med nabohjelp mellom båteiere. Det betyr blant annet et aktivt ettersyn av naboens båt. (Foto: Polisen Båtsamverkan Väst)

Politiinspektør Thomas Andersson i region Väst politidistrikt i aksjon. Han og kollegaene bruker slett ikke bare Facebook, men bedriver også aktivt holdningsarbeid hos båtfolket. Ordet “båtsamverkan” kan oversettes med nabohjelp mellom båteiere. Det betyr blant annet et aktivt ettersyn av naboens båt. (Foto: Polisen Båtsamverkan Väst)

Facebook-siden ”Polisen Båtsamverkan Väst” har over 9000 følgere og drives av politiet på den ”norske delen” av svenskekysten. Her legger sidens medlemmer ut bilder av båter som er stjålet og funn av båter med ukjent eier. Politiet legger ut fortløpende oversikter over den siste tidens tyveri av båter og båtmotorer.

– Facebook har blitt en vellykket måte å nå ut med budskap på. Vi har etter hvert mange saker der tyvgods og eier er blitt gjenforent, alt fra 4 hk båtmotorer til en båt verdt 1,7 millioner kroner, sier politiinspektør Thomas Andersson i region Väst politidistrikt.

Utreder Jørn Jensen i If Skadeforsikring mener Facebook kan være en nyttig metode.

– Det er nesten alltid noen som har sett eller vet noe når en båt eller båtmotor er stjålet. Sosiale medier kan være en effektiv kanal i jakten på stjålne båter. Blir informasjonen raskt tilgjengelig, øker muligheten for å hindre at tyvgodset finner veien ut av landet, sier Jørn Jensen i If.

Båtinteresserte tipser gjerne andre båtinteresserte, også de som ikke på Facebook.

– Et tips på en side med 9000 følgere kan derfor fort innebære at minst 50 000 oppmerksomme øyne ser etter en stjålet båt, sier den erfarne If-utrederen.

God effekt

Jørn Jensen er utreder i If Skadeforsikring. Selskapet ber båteiere om å sikre båten sin med spesiallåser og jernbeslåtte vaiere. (Foto: If)

Jørn Jensen er utreder i If Skadeforsikring. Selskapet ber båteiere om å sikre båten sin med spesiallåser og jernbeslåtte vaiere. (Foto: If)

I mai starter båttyveriene for alvor i Norge. De første skjer allerede før båtene kommer på sjøen.

– Forebyggende tiltak er fortsatt det viktigste en båteier gjør for å forhindre båttyverier. Sosiale medier er en god arena også for det arbeidet, som for eksempel å understreke igjen og igjen hvor viktig det er med tilsyn av båten, sier Jensen.

If gjentar også hvor viktig det er å merke båtens skrog og påhengsmotormotor, og å sikre motoren med lås og bolt. Det er også svært viktig at ha farkosten registrert i Småbåtregisteret.

Mens tyveriene av båtmotorer i Sverige har økt med 28 prosent hittil i år, har de i region Väst politidistrikt sunket.

– Der båteiere er aktive nabovakter, opphører også de fleste tyveriene. De ser etter hverandres båter, tipser hverandre om mistenkelig oppførsel, om folk som spaner og tar bilder, og om andre forhold som ikke kvalifiserer til politivarsling, sier Thomas Andersson.

Ikke i Norge

Norsk politi bruker Twitter som informasjonskanal om pågående hendelser. De fleste politidistriktene er også på Facebook, men foreløpig ikke som en kanal for å etterlyse båter.

– Det er lett å sette i gang en slik side, men det krever også tett oppfølging så ikke uskyldige henges ut. Informasjon om kriminelle forhold og personer skal til politiet, ikke offentliggjøres på Facebook, sier Jørn Jensen i If.

Båtfolk i hopetall går dugnadsvakter nattestid i båthavner. Større motorbåtklubber og marinaer har gjerne organisert vaktholdet gjennom vaktselskap.

– Vi oppfordrer også politiet til å inkludere den lokale båthavna i sine patruljeringsrunder, sier Jensen.

SLIK SIKRER DU BÅTEN:

1) Registrer båten i Småbåtregisteret. Securmark-merking av båt og motor sikrer at et registreringsnummer graveres inn flere steder på skrog og motor. UV-merking finnes også.

2) Større påhengsmotorer må låses. Det finnes en rekke spesiallåser for formålet. Det er viktig at selve motorbraketten låses fast til akterstammen.

3) Lås båten fast til brygga med en jernbeslått vaier og kraftig hengelås.

4) Ha båten liggende i havn med kameraovervåking og vakthold der det er mulig.

5) Kostbare båter bør ha GPS-basert sporingsutstyr som blant annhet kan støpes inn i skroget.

(Kilde: If Skadeforsikring)

Båtsamverkan Västs Facebook-side finner du HER

Skrevet av Kjell M. Kaasa / Newswire

Faksimiler fra Facebook-siden til Båtsamverkan Väst (klikk for større bilder):

Kommentarer