logo-white

Luftfarten bidrar til 60 000 arbeidsplasser

2,3 prosent av sysselsettingen i Norge – eller rundt 60 000 arbeidsplasser, er knyttet direkte eller indirekte opp mot luftfarten. Det viser en ny samfunnsnytterapport fra Avinor.

NorthFlying Fairchild Metro – Flesland (foto: ©otoerres)

Halvparten av sysselsettingen er ringvirkninger i form av økt næringsaktivitet, mens halvparten er direkte eller indirekte sysselsetting ved lufthavnene.Med 53 millioner passasjerer som reiser til og fra lufthavnene i Norge innebærer det siste litt over 500 sysselsatte per million passasjerer.

– Dette er tall som illustrerer at luftfarten er en økonomisk drivkraft både lokalt og nasjonalt, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

Dag Falk Petersen (foto: ©otoerres)
Dag Falk Petersen (foto: ©otoerres)

I 2013 gjennomførte hver innbygger i Norge i snitt 2,7 flyreiser innlands. De nordligste fylkene har den høyeste flyreisefrekvensen med 6-8 årlige reiser per innbygger. Når det gjelder utenlandsreiser er bildet litt annerledes. Her har Oslo, Akershus, Rogaland og Hordaland en reisefrekvens på 3-4 årlige flyreiser per innbygger.

Tilført BNP 66 milliarder kroner

Et generelt bedre rutetilbud gir også et betydelig bidrag til et lands BNP (InterVISTAS rapport utarbeidet for ACI Europe i 2015). Forbedringen i rutetilbudet de siste 20 årene har ført til at Norge har et BNP som er 2,2 % høyere enn det ellers ville vært uten denne forbedringen. Dette tilsvarer en økonomisk verdi på 66 milliarder kr.

Oljenæringen den største kunden

Ingen næring bruker lufttransport i større grad enn oljebransjen i Norge. 25 prosent av alle innlandsreiser som gjennomføres i jobbsammenheng er tilknyttet olje- og gassektoren. Et godt flytilbud er også avgjørende for å kunne opprettholde de oljemaritime bedriftsklyngene som har vokst frem i Stavanger og Bergen. Uten flytilbudet ville mer av veksten i selskapene i større grad skjedd utenlands.

Interkontinentale ruter gir gevinst

At interkontinentale ruter er med på å posisjonere lufthavnene er godt kjent — men samtidig bidrar denne type ruter til en betydelig verdiskapning. Studier fra Sverige viser at 10 interkontinentale ruter gir 400-800 millioner kroner i gevinst målt i reisetid og reiseutgifter. En 10 prosent økning i interkontinentale flygninger vil også øke etableringen av hovedkontorer (for større selskap) i nærheten av lufthavnen med 4 prosent.

Et studium noen år tilbake viste også at bedriftene i Stavanger, Bergen og Stavanger rangerte et godt flytilbud som viktigere enn veg og like viktig som god telekommunikasjon.

Viktig for utdanningsinstitusjonene

Luftfart spiller en viktig rolle for Norges desentraliserte utdanningssystem. Og flytilbudet har stor betydning for rekrutteringen av både studenter og fagpersonell. Sysselsatte på universiteter og høyskoler reiser mer enn landsgjennomsnittet. For øvrig er reisefrekvensen blant universitets- og høyskoleansatte gjennomsnittlig høyest i Nord-Norge.

Toppfotballen sparer en halv milliard

For Tippeligaen og Obosligaen står flyutgiftene for henholdsvis 1 og 2 prosent av kostnadene til lagene. Men hvis du legger sammen summen av billettutgifter og reisetid, sparer norsk toppfotball 500 millioner kroner i året på å fly sammenlignet med bruk av andre transportmidler (buss).

Binder helse-Norge sammen

I 2013 ble det registrert over 16 000 ambulanseflygninger eller over 32 000 ambulanseflybevegelser mellom Avinors lufthavner. Dette tilsvarer rundt 4 prosent av det totale antallet flygninger i Norge. Det er særlig i Nord-Norge at denne trafikken har et betydelig omfang. I sør brukes i større grad helikopter. På den regionale lufthavnen i Alta representerer ambulanseflygninger 21 prosent av flybevegelsene ved lufthavnen, men denne trafikken utgjorde 17 prosent ved Kirkenes lufthavn. På Widerøes ruter inn til Bodø og Tromsø er cirka 20 prosent medisinske reiser.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen