Lufthansas direkterute mellom Stavanger og Frankfurt legges ned om vel to måneder. Årsaken skal være sviktende billettsalg – spesielt på business class.
Lufthansaruten mellom Stavanger og Frankfurt synger på siste verset og om drøye to måneder – den 25. oktober, er det slutt, melder Stavanger Aftenblad.
Nedgangen i oljeindustrien skal være hovedgrunnen til at ruten forsvinner. Oljeselskapene, som sender ansatte overalt i verden blant annet via Frankfurt, har måtte kutte i kostnadene til blant annet personell og reiser. Det betyr færre flypassasjerer og hva som viktigere er: Færre solgte Business Class-billetter.
Allerede i mai ble det kjent at Air France skal legge ned den vel ett år gamle direkteruten mellom Stavanger og Paris. Også det på grunn av nedgangen i oljeindustrien. Høsten 2014 la Lufthansa ned sin rute mellom Bergen og Frankfurt.
Les også:
Hastenedleggelse ?
Flere ting kan imidlertid tyde på at Stavanger – Frankfurtruten legges ned etter et “hastevedtak” i Lufthansa.
Etter hva dfly.no erfarer så ble reisebyråene informert om nedleggelsen seint fredag ettermiddag – drøyt to måneder før siste avgang. Flyplanen for vinterhalvåret 2015-16 lå i helgen fortsatt ute på nettsider som Expertflyer.com og fligthmapper.net. Eneste hake var at det ikke var mulig å bestille billett via Amadeus. Til sammenligning så varslet Air France om nedleggelsen av Stavanger – Paris allerede i mai 2015 – DVS rundt fem måneder i forkant.
Startet opp for 12 år siden
Ruten mellom Frankfurt og Stavanger ble startet sommeren 2003 med to daglige avganger. De siste årene har Lufthansa hatt tre daglige rundturer mellom den tyske finansmetropolen og den norske oljehovedstaden.
Selskapet brukte Boeing 737 og Airbus A 320 da passasjerbelegget var på topp og mindre flytyper som CRJ 70 og 90, samt Avro RJ (Eurowings) og Embraer RJ (Lufthansa Regional) da var færre passasjerer i kabinen. Siden 20. juli har selskapet kun brukt 80 seters CRJ 90 maskiner på strekningen.
SAS, BA og KLM tilbake
Det at direkterutene fra Stavanger til både Frankfurt og Paris legges ned omtrent samtidig vil bety økt trafikk for de “gjenværende” nettverkselskapene på Sola: SAS til Oslo og København, KLM til Amsterdam og British Airways til London. Det er ikke kjent om KLM vil redusere frekvensen på Amsterdamruten eller om British Airways vil gjøre noe med Londonruten.
Rammer ferie og fritidsreisende
For folk flest – DVS de ferie og fritidsreisende, vil det reduserte flytilbudet nok bety mindre muligheter til å skaffe seg billige flybilletter på økonomiklasse. Resultatet kan bli færre storbyweekender og golfferier i Spania. Frankfurtruten er også den eneste forbindelsen fra Stavanger til Miami uten mellomlandinger i USA. Det vil nok cruisereisebyråene i oljebyen få merke.
Nedgang på Sola
Stavanger lufthavn Sola har fått føle oljenedgangen på passasjerstatistikken. Den totale trafikken ble redusert med 5,3 prosent i årets første sju måneder. Størst var nedgangen i innenrikstrafikken med 6,2 prosent, mens utenlandsrutene falt med 2.8 prosent.
kilder: Aftenbladet.no, flyprat.no, expertflyer.com