logo-white

Lyngenfjord – bærekraftig reisemål “Vi er i gang”

Lyngenfjord er den første regionen i Nord-Norge som nå kan ta i bruk tittelen «Bærekraftig Reisemål – Vi er i gang».

visit lyngenfjord - bærekraftig reisemål
Lyngenfjord-regionen tildelt Merket for bærekratig reisemål (ill. visit-lyngenfjord.com)

Prosjektleder i Visit Lyngenfjord, Marie Angelsen, er svært stolt over at Lyngenfjord-regionen nå er godt i gang med prosessen om å få Merket for bærekraftig reisemål.

– Det har blitt jobbet iherdig i kulissene for å få på plass all dokumentasjon og fra høsten av satser vi for fullt for å bli sertifisert som et bærekraftig reisemål, sier Marie Angelsen, prosjektleder i Visit Lyngenfjord.

Lyngenfjord-regionen er den første i Nord-Norge, med unntak av Svalbard, som kan si «Vi er i gang» og har allerede bestått det første settet med kriterier mot å bli et bærekraftig reisemål. Merket fra Innovasjon Norge er svært attraktivt, fordi det gir troverdig hos turistene og skaper engasjement i lokalmiljøet.

Vil gi økt fokus

Til nå er Røros, Vega, Trysil, Lærdal, Geilo, Setesdal, Den Gylne Omvei og Svalbard sertifiserte som bærekraftige reisemål. Angelsen håper at det gjeve merket vil føre til et økt fokus på lokal mat, sertifiseringer av bedrifter og utvikling av skuldersesongene.

– Vi har lagt merke til at bærekraftige produkter er noe som etterspørres mer og mer innen reiselivet. For oss er denne sertifiseringen viktig. Dette vil ytterligere løfte frem det Lyngenfjord som region har å tilby til våre gjester, både av opplevelser i naturen og kulturen, forteller Angelsen.

Les flere nyheter om Visit Lyngenfjord HER

Spennende prosjekter

Visit Lyngenfjord er allerede i gang med en rekke ulike prosjekter og et av dem er en fellesturisttransport fra Tromsø til Lyngen med oppstart i vinter.

– Dette er samarbeid med flere, blant annet Arena Lønnsomme Vinteropplevelser. Så har vi i tillegg gjennomført vertskapskurs sammen med Nord-Troms Studiesenter og vi utvikler nå flere produkter og pakker for lavsesongen. Dette er utrolig spennende og vi ser veldig frem til å jobbe videre sammen med våre medlemmer og regionen for øvrig, avslutter Angelsen.

Fakta om Bærekraftig reisemål:

  • Merket for Bærekraftig reisemål er et kvalitetsmerke for reisemål i Norge. Merket bygger på en standard som setter tydelige krav til reisemålets evne til bærekraftig virksomhet og utvikling.
  • Merkeordningen er et tilbud til norske reisemål som ønsker å ta et ansvar for reiselivets negative påvirkning på miljøet.
  • Merking forutsetter at reisemålet tar vare på natur, kultur og miljø, styrker sosiale verdier og er økonomisk levedyktig.

Fakta: Innovasjon Norge

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm