– Prosessen med å bli bærekraftig reisemål har gjort oss enda mer bevisst på hvor vi er og hvor vi vil, sier Åshild Hus, prosjektleder i Lysefjorden Utvikling. Etter en grundig prosess kan endelig hun og kollegaene henge “Merket for bærekraftig reisemål” på veggen.

Ved Flørli i Lysefjorden (Foto: Lysefjorden Utvikling)

Lysefjorden, med Preikestolen og Kjerag, får besøk av mange hundretusen gjester årlig. Nå har destinasjonen gjort et stort løft for å minimere det negative fotavtrykket fra reiselivet.

– Vi valgte å gå i gang med arbeidet med bærekraftig reisemål for å sikre en balanse mellom økende verdiskaping og sysselsetting, og sikring av verdier og kvaliteter knyttet til natur og kultur. Vi har som mål å skape flere helårs arbeidsplasser knyttet til reiseliv, samtidig som vi vil ta bevisste og gode valg for fremtiden gjennom å ta vare på råvarene våre, sier Åshild Hus.

Turen opp til Preikestolen tar mellom halvannen og to timer fra nærmeste bilvei (foto: ©otoerres)

Viktig jobb for å minimere fotavtrykkene

Det er både viktig og riktig at Lysefjorden nå har fått “Merket for bærekraftig reisemål”, mener Audun Pettersen, leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge.

– Den 40 kilometer lange Lysefjorden i Forsand kommune huser to av våre viktigste internasjonale turistikoner, Preikestolen og Kjerag. Turisttrykket er enormt i dette området, og derfor er det så flott at lokale reiselivsmyndigheter gjør sitt ytterste for at fotavtrykkene blir så minimale som mulig – både for lokalbefolkningen og reisende som besøker regionen, sier Pettersen.

Gamle Preikestolen Turisthytte (foto: ©otoerres))

Felles dugnad for bærekraft

Det er en tidkrevende prosess som ligger til grunn for Merket for bærekraftig reisemål. De fleste aktørene, inkludert lokale offentlige myndigheter, må jobbe tett sammen for å komme i mål. Å få merket innebærer på ingen måte å lene seg tilbake med laurbærene rundt halsen. Arbeidet med bærekraft er en kontinuerlig prosess og få år fram i tid venter remerking for Lysefjorden, for å sikre at kravene ivaretas.

– Arbeidet med bærekraft er noe vi som destinasjon må gjøre i felleskap og prosessen med merket har knyttet aktørene i Lysefjorden mye tettere sammen, sier Åshild Hus.

Les flere saker om Lysefjorden HER og om Preikestolen HER 

Preikestolen og Lysefjorden har fått “Merket for bærekraftig reisemål” (Foto: Lysefjorden Utvikling)

Kommentarer