logo-white

Lysefjorden har fått “Merket for bærekraftig reisemål”

– Prosessen med å bli bærekraftig reisemål har gjort oss enda mer bevisst på hvor vi er og hvor vi vil, sier Åshild Hus, prosjektleder i Lysefjorden Utvikling. Etter en grundig prosess kan endelig hun og kollegaene henge “Merket for bærekraftig reisemål” på veggen.

Flørli kraftstasjon - Lysefjorden
Ved Flørli i Lysefjorden (Foto: Lysefjorden Utvikling)

Lysefjorden, med Preikestolen og Kjerag, får besøk av mange hundretusen gjester årlig. Nå har destinasjonen gjort et stort løft for å minimere det negative fotavtrykket fra reiselivet.

– Vi valgte å gå i gang med arbeidet med bærekraftig reisemål for å sikre en balanse mellom økende verdiskaping og sysselsetting, og sikring av verdier og kvaliteter knyttet til natur og kultur. Vi har som mål å skape flere helårs arbeidsplasser knyttet til reiseliv, samtidig som vi vil ta bevisste og gode valg for fremtiden gjennom å ta vare på råvarene våre, sier Åshild Hus.

Turen opp til Preikestolen tar mellom halvannen og to timer fra nærmeste bilvei (foto: ©otoerres)

Viktig jobb for å minimere fotavtrykkene

Det er både viktig og riktig at Lysefjorden nå har fått “Merket for bærekraftig reisemål”, mener Audun Pettersen, leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge.

– Den 40 kilometer lange Lysefjorden i Forsand kommune huser to av våre viktigste internasjonale turistikoner, Preikestolen og Kjerag. Turisttrykket er enormt i dette området, og derfor er det så flott at lokale reiselivsmyndigheter gjør sitt ytterste for at fotavtrykkene blir så minimale som mulig — både for lokalbefolkningen og reisende som besøker regionen, sier Pettersen.

Gamle Preikestolen Turisthytte (foto: ©otoerres))
Preikestolen - turisthytte - Lysefjorden
En pust i bakken ved gamle Preikestolen Turisthytte (foto: ©otoerres)

Felles dugnad for bærekraft

Det er en tidkrevende prosess som ligger til grunn for Merket for bærekraftig reisemål. De fleste aktørene, inkludert lokale offentlige myndigheter, må jobbe tett sammen for å komme i mål. Å få merket innebærer på ingen måte å lene seg tilbake med laurbærene rundt halsen. Arbeidet med bærekraft er en kontinuerlig prosess og få år fram i tid venter remerking for Lysefjorden, for å sikre at kravene ivaretas.

– Arbeidet med bærekraft er noe vi som destinasjon må gjøre i felleskap og prosessen med merket har knyttet aktørene i Lysefjorden mye tettere sammen, sier Åshild Hus.

Les flere nyheter og artikler om Lysefjorden HER og om Preikestolen HER 

Preikestolen - Lysefjorden - Kjerag - Lysebotn
Preikestolen og Lysefjorden har fått “Merket for bærekraftig reisemål” (Foto: Lysefjorden Utvikling)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy