Hjulskiftsesongen er her og mange har fått sommerdekkene på bilen. Mange opplever også at en varsellampe de ikke har sett før lyser etter hjulskiftet. – Nyere biler har en egen lampe som varsler at du har lite luft i dekkene eller har punktert, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) - Lufttrykkontroll - bildekk - NAF
Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) er et overvåkingssystem med sensorer som varsler om at trykket faller i dekket og varsel kommer i dashbordet (Foto: NAF)

Grunnen til at noen opplever at varsellampen lyser etter hjulskiftet, er at luften i dekkene har blitt komprimert mens sommerdekkene har ligget lagret gjennom vinteren.

– Sensorene er ganske ømfintlige på en del biler. Så det er ikke mye feil i dekktrykket som skal til for at varsellampen lyser, sier Sødal.

1. november 2014 kom det et krav om at alle nye biler skal ha Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). Hensikten er å øke trafikksikkerheten og redusere drivstofforbruket.

Enkelt fortalt er det et overvåkingssystem med sensorer som varsler om at trykket faller i dekket. Det kan skje ved plutselig temperaturfall fordi luften komprimeres og trykket faller – eller i verste fall har du punktert.

– Lyser varsellampen mens du er på veien, er det viktig å stoppe og sjekke om du har punktert. Har du ikke det, betyr det at du har for lite trykk i dekkene. Sjekk dekktrykket på nærmeste bensinstasjon og etterfyll luft, sier Sødal.

Lufttrykk er viktig for å ha godt veigrep. I tillegg reduserer det slitasjen på dekkene dine og gir deg mindre utgifter til drivstoff.

Hvordan tilbakestiller jeg varsellampen?

Noen ganger krever bilen at du tilbakestiller eller nullstiller systemet for å få vekk varsellampen. Alle biler tilbakestiller sensorene forskjellig. Må du tilbakestille systemet, sjekker du instruksjonsboka for hvordan du gjør det på akkurat din bil.

– Hvis du ikke får nullstilt systemet og fjernet varsellampen, må du nok ta en telefon til et verksted så de kan hjelpe deg med å nullstille systemet, rådgir Nils Sødal.

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Kommentarer