Regjeringen må sikre hyppigere hurtigruteanløp. Avgjørelsen om at kun to hurtigruteskip skal gå utelukkende mellom Bodø og Kirkenes rammer mange lokalsamfunn langs kysten. Ruten mellom Bergen og Kirkenes er en viktig del av det norske transportsystemet, sier Godsalliansen.

MS Nordkapp - Hurtigruten - Norske Havner - Godsalliansen
Hurtigruteskipet MS Nordkapp på vei inn mot kai (Foto: Norske Havner)

Hurtigruten frakter 100 000 tonn gods langs kysten hvert år. Hvis vi ikke får skipene i gang igjen så vil dette føre til en økning på flere tusen trailere langs veiene i en periode der vi går inn i den verste ulykkessesongen, sier Johnny Hansen, leder i Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.

Johnny Hansen - Godsalliansen - Norsk Sjømannsforbund
Johnny Hansen, leder i Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund. Foto: (Foto: Ole Palmstrøm, LO Media)

Korona-pandemien har rammet Hurtigruten hardt. Men pandemien gjør også at det er ekstra viktig at denne infrastrukturen langs kysten fungerer. Hurtigruten binder kysten sammen med hensyn til både folk og gods.

– Det er helt avgjørende at regjeringen og Stortinget finner løsninger raskt som gjør at flere skip kommer i drift og går langs hele ruten. Å få til anløp annenhver dag vil være et stort løft fra dagens situasjon og svært viktig for mange samfunn langs kysten, sier Kjell-Olav Gammelsæter, styremedlem i Godsalliansen og direktør i Norske Havner.

Kjell-Olav Gammelsæter - Godsalliansen - Norske Havner
Kjell-Olav Gammelsæter. Styremedlem i Godsalliansen og direktør i Norske Havner. (Foto: Norske Havner)

Les også: Hurtigruten seiler Bodø-Kirkenes

Flere relaterte saker finner du HERHER og HER

Kommentarer