logo-white

— Mannskapet sikres bedre enn passasjerer

Ved et forlis i norske farvann har mannskapet ti ganger større sjanse enn passasjerene for å overleve om de havner i sjøen, mener eksperter på sjøsikkerhet. – Mannskapet er utstyrt med redningsdrakter, mens passasjerene kun har flytevester som beskytter minimalt mot kulde, sier Arvid Påsche i Ergopro. Firmaet arbeider med sertifisering av maritimt redningsutstyr.

Uten redningsdrakt er passasjerene i stor fare om de skulle havne i sjøen. (FOTO: Hansen Protection)

Skulle en ferge eller et cruiseskip forlise og passasjerene havner i det kalde havet, må de plukkes opp i løpet av minutter om de skal overleve. I sine redningsdrakter vil mannskapet overleve mange ganger så lenge.

– Temperaturen i norsk farvann ligger nærmere fire enn femten grader det meste av året. Møtet med så kaldt vann kan føre til kuldesjokk, nedkjøling og drukning. Er vannet rundt fem grader, fryser man i hjel i løpet av minutter, sier Påsche.

Utvid Polarkoden

Ifølge Påsche burde det internasjonale regelverket for sikker fart i nordlige farvann, Polarkoden, utvides til å gjelde all skipstrafikk i Norge.

– Polarkoden setter blant annet krav til sikkerhetsutstyr ombord på alle typer fartøy som ferdes i polare strøk. Det er påbudt med både redningsdrakter og redningsvester til mannskap og passasjerer. I Norge er det kun krav til termiske vester for passasjerene, sier han.

Torbjørn Svensen i Hansen Protection er enig i at regelverket bør gjelde også for Norge. Hansen Protection, som tidligere var del av Helly Hansen-konsernet, spesialiserer seg på maritimt sikkerhetsutstyr.

– Det er et paradoks at det er ulike regler som gjelder på hver side av grensen som definerer polarsonen. Vannet er like kaldt på begge sider, sier han.

Holder seg tørr

Han mener båtpassasjerer stoler for mye på sikkerheten om bord.

– Folk føler seg trygge når de ferdes med en større båt eller et skip. Men selv om passasjerfartøyet har et evakueringssystem med livbåter, er det ikke gitt at alt går etter planen hvis det skjer en ulykke, sier han.

Ifølge Svensen bør alle skip som frakter passasjerer i norske farvann, være utstyrt med redningsdrakter til alle om bord.

– Selv om en termisk vest gir noe beskyttelse mot kulde, blir man like våt. For å overleve i kaldt vann er det avgjørende å holde seg tørr, sier Svensen.

Med en enkel redningsdrakt kan en person holde seg varm og tørr i opptil en time i vann som holder rundt fire grader.

– Mannskapet har som regel både en redningsdrakt og en overlevelsesdrakt tilgjengelig, som er vel og bra. Det gjør at de har hele 10 til 20 ganger større sjanse for å overleve i kaldt vann enn passasjerene, sier Svensen.

Skrevet av Kristin Cock/Newswire

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024