Tysklands innkommende turisme passerte nok en milepel i 2016: 80 millioner internasjonale overnattingsgjester. Det er ny rekord – for syvende år på rad!

Frokosten hos Meininger Hotel Berlin Airport (©otoerres)

Statistisches Bundesamt registrerte totalt 80,8 millioner internasjonale gjester på overnattingssteder med mer enn ti sengeplasser fra januar til desember i 2016. Det er 1,1 millioner flere enn året før. Det gir en økning i Tysklands innkommende turisme på 1,4 prosent i forhold til 2015.

Iris Gleicke, som er den tyske forbundsregjeringen talskvinne og parlamentarisk statekretær i nærings og energidepartementet, sier dette om tallene:

– Reiselandet Tyskland står fortsatt høyt i kurs hos våre utenlandske gjester. For syvende år på rad setter vi ny rekord for innkommende turisme. Det viser hvor solid vår turistvirksomhet er. Toleranse og åpenhet mot verden er grunnleggende forutsetninger. Vi vil aldri tillate at fremmedfiendtlige skrikhalser ødelegger vårt gode navn og rykte!”

Petra Hedorfer, som er styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor) legger til:

Petra Hedorfer (©otoerres)

– Økonomiske faktorer som Brexit-tematikken, eller nedgangstider i våre sterke kildemarkeder – i tillegg til sikkerhetsaspektet, dvs. frykten for terroraksjoner – kan dempe reiselysten i enkelte av våre kildemarkeder. Likevel preges vår turistvirksomhet, infrastruktur, servicenæring og pris- og tiltaksinnsats av stor aktivitet – i tråd med vårt solide varemerke som reiseland.”

Tradisjonelt sterke kildemarkeder vokser mer enn gjennomsnittet

Med en markedsandel på 73,3 prosent og en økning på 1,9 prosent, er Europa fortsatt det mest innbringende kildemarkedet for tysk innkommende turisme og gir sterk vekstimpuls.

Med minus 1,1 prosent ligger Asia rett under resultatet for 2015, mens Amerika har hatt en økning på 1,2 i samme tidsrom.

I seks av de ti viktigste kildemarkedene økte Tysklands innkommende turisme med en tilvekst over gjennomsnittet i 2016.

Sveits genererte et pluss på 3,3 prosent, Østerrike økte to prosent i forhold til 2015, mens Frankrike, Belgia, Spania og Polen steg med mellom 4,5 og 5,7 prosent.

Nederland, som er det viktigste markedet for innkommende turisme, hadde en økning på 0,7 prosent, rett over resultatet fra 2015.

Storbritannia viste en økning på 1,0 prosent etter Brexit-avstemmingen. Som eneste land i TOP 10-markedet ligger Italia, konjunkturbetinget, med 3,2 prosent i minus.

USA, som er det største, oversjøiske markedet, viste økning på 2,5 prosent i forhold til året før.

Fortsatt stort vekstpotensial i Asia og Sør-Amerika

Folkerike land i Asia og Sør-Amerika har fortsatt solide utviklingsmuligheter som kildemarkeder for verdensomspennende turisme – også sett i lys av de økonomiske faktorene og sikkerhetstruslene i 2016 – som bremset den dynamiske veksten fra tidligere år.

Kinesiske gjester økte antallet overnattinger med 1,6 prosent. India viser en tilvekst på hele 8,1 prosent, Sør-Korea pluss 5,8 prosent og de øvrige asiatiske landene en økning på 2,8 prosent.

Bare De arabiske Gulfstatene viste i oktober nedgang på 6,9 prosent, og Japans tilbakegang var på 11,8 prosent.

Les flere nyheter om Tyskland HER

Kommentarer