logo-white

Mer fornøyd med sikkerhetskontrollen

Tallenes tale er klare. Aldri før har ventetiden i sikkerhetskontrollen ved Oslo Lufthavn vært kortere enn i sommer. Gjennomsnittlig brukte passasjerene to minutter gjennom sikkerhetkontrollen. I tillegg øker kundetilfredsheten fra år til år.

I perioden 15. juni til 31. august passerte 2.660.000 passasjerer gjennom sikkerhetskontrollen, et snitt på 35.000 passasjerer pr dag. Den travleste dagen var søndag 21. juni da 44 865 passerte gjennom.

Områdedirektør i Terminaldrift Knut Holen sier at siden forrige sommer har det vært jobbet systematisk og iherdig mot sommeren 2015 for at reisende skulle få så kort ventetid som mulig i sikkerhetskontrollen.

– Vi har jobbet målrettet for å holde ventetidene nede, og da er det hyggelig å slå fast at 99,97 prosent av passasjerene har brukt mindre enn femten minutter gjennom sikkerhetskontrollen. Faktisk har gjennomsnittlig passeringstid vært på to minutter, sier Holen og legger til:

– Sikkerhetskontrollen oppleves som et stressmoment for mange, og da er det ekstra viktig for oss at denne delen av reisen går bra. At vi har avviklet sommertrafikken med så lite ventetid synes vi er svært gledelig.

Økt kundetilfredshet

Oslo Lufthavn er opptatt av at de reisende skal få positive opplevelser i sikkerhetskontrollen. For å undersøke om dette innfris er det gjennomført årlige spørreundersøkelser der over 1000 reisende har gitt sin dom over sikkerhetskontrollen. Alle måleparametere har en positiv trend, noe som indikerer at tilfredsheten totalt sett øker fra år til år.

– Vi jobber hver dag med å bli bedre til å yte service i sikkerhetskontrollen, og det er tilfredsstillende å se at det er en positiv trend. Samtidig vet vi at det kommer til å bli en utfordrende periode frem til vi åpner en ny terminal i 2017, sier direktør for terminaldrift, Knut Holen.

Kontrollørene oppleves i økende grad som opptatt av at de reisende skal føle seg trygge. De oppleves også som mer kundevennlige og effektive.

– Alle de ansatte i sikkerhetskontrollen går på servicekurs som en del av opplæringen. Dette er et grep som gjør de ansatte bedre i stand til å utføre jobben på en god måte, og som skal gjøre reisen bedre for passasjerene, sier Holen.

God umiddelbar tilbakemelding

Oslo Lufthavn har i tillegg til den årlige undersøkelsen også feedback-monitorer plassert bak sikkerhetskontrollen. Her kan reisende umiddelbart gi sin tilbakemelding.

– Dette er et verktøy vi bruker fortløpende for å måle kundetilfredsheten, og for å se hva reisende ikke er fornøyd med. I løpet av sommeren (juni-august) trykket 276 057 reisende på feedback-monitorene og 81 % av disse trykket grønt smilefjes (best score), noe vi er fornøyd med. Men vi ønsker å bli enda bedre, understreker Holen.

Nytt sikkerhetsreglement — mindre håndsøk

26. august implementerte Oslo Lufthavn en ny del av EU-regelverket for security. Håndsøk av passasjerer ved tilfeldig etterkontroll blir erstattet av kontroll ved bruk av partikkeldetektor – Explosives Trace Detector (ETD).

– Vi er helt sikre på at passasjerene ved Oslo Lufthavn vil oppleve dette som en positiv endring da vi vet at manuell etterkontroll er noe de reisende er ukomfortable med. Kontroll ved hjelp av en partikkeldetektor gir en enda raskere og bedre opplevelse i sikkerhetskontrollen. Samtidig blir sikkerheten ivaretatt på en bedre måte, avslutter Holen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?