logo-white

Millenials velger selvutvikling før selfie

En verdensomspennende studie gjennomført av Hotels.com, «Generasjon reise», peker ut en helt ny type reisende, fokusert på selvutvikling — hils på den fryktløse selvutvikleren.

  • Hotels.coms nye årlige verdensomspennende rapport om millennials-generasjonens reisevaner, «Generasjon reise», avslører nå at reisende er mer opptatt av selvutvikling enn selfies.
  • Generasjon reise-rapporten indentifiserer en ny type reisende kalt «Den fryktløse selvutvikleren». Denne gruppen som reiser for berikelsen og forbedringens skyld utgjør 79% av reisende millennials.
  • 8 av 10 reisende i denne gruppen er villig til å betale opptil 50% ekstra for en ferie som har selvutvikling i sentrum.
  • Unge voksne har mest lyst til å bli bedre trent (47%), forbedre sin mentale helse (39%), bli mer bevisst (31%) enn å finne kjærligheten (17%) i 2020.
  • Skogsbading, dyreterapi, Onsenbad, jakten på det perfekte bildet — dette er noen av de bemerkelsesverdige feriene millennials-generasjonen ønsker å dra på.
  • Dette er ikke for de svake. Disse reisende er villige til å gi opp alkohol (48%), sosiale medier (39%) og internett (22%) på sin reise mot selvutvikling.
  • Japan, Australia og Thailand ligger i toppen når det kommer til destinasjoner for selvutvikling.

En ny verdensomspennende rapport, «Generasjon reise», fra Hotels.com™ har avdekket den til nå ukjente gruppen reisende vi har valgt å kalle den fryktløse selvutvikleren, en ny type ung reisende som unngår sol, sjø og All Inclusive hoteller for å kunne dra på en reise for å få ut det beste av seg selv.

Denne gruppen utgjør 79% av millennials som omtaler seg selv som utforskende. De reiser nå for å berike sin mentale eller fysiske helse, utvide sine horisonter, eller for å utvikle nye ferdigheter.

Generasjon selvopptatt? Mer som generasjon selvforbedring. Denne gruppen er like interesserte i læringsbaserte ferier og reiser for å forbedre sin mentale helse eller velvære (35%) som den eldre generasjonen (34%).

Nesten en av seks (17%) oppgir at denne typen utflukter har blitt årets hovedferie, mens en av fem setter av tid mot slutten av året for en selvberikende ferie.

Dette ønsket om forbedring er stort. Over halvparten (52%) er villige til å betale mer for en ferie som beriker dem mentalt, fysisk, eller emosjonelt. I tillegg er nesten åtte av ti (79%) villige til å betale opptil 50 prosent mer for denne typen opplevelse.

Videre, så er hele 48 prosent villige til å gi opp alkohol, sosiale medier (39%), internett (22%) og sminke og velvære (29%) for å høste belønningene av en selvutviklingsreise. #Namaste

Hva driver den fryktløse forbedreren?

Jakten på selvberikelse handler for over en fjerdedel av disse reisende om å vedlikeholde eller forbedre sin mentale helse (26%). For andre handler det om å være sunn (21%), lære noe nytt (17%), få inspirasjon (24%) eller å bli et bedre menneske (24%).

Vi sees, Amor — flere rundt 20 til 30 år oppgir også at de vil bli bedre trent (47%), forbedre sin mentale helse (39%) eller bli mer bevisst (31%) enn å finne kjærligheten (17%) i 2020.

I tillegg sier over en tredjedel (35%) at de er mer villige til å skryte av en annen kultur eller en berikende opplevelse (33%) når de kommer hjem, enn av en sommerflørt (9%)

For de som allerede er i et forhold så viser studien at når det kommer til valget av reisekamerat så er ikke kjæresten alltid best. Den fryktløse selvutvikleren vil helst dele sin selvforbedringsopplevelse med venner (33%) fremfor en partner (29%), familie (5%) eller alene (13%) — litt mer enn hver tiende (13%) vurderer likevel en kjærlighetsretreat for sin neste reise.

Den fryktløse selvutviklerens ønskeliste

Millennials-generasjonen store higen etter nye opplevelser ser ut til å dra flere ukonvensjonelle feriealternativer inn i lyset. Mat-reiser (38%), foto-reiser (30%) og språkreiser (25%) rangert i toppen, er det ingen tvil at den fryktløse selvutvikleren utforsker nye og uvanlige veier til forbedring.

Unge reisende tar også til seg vannets helbredende krefter og lar seg synke ned i Onsenbad (27%). Et Onsenbad består av a ligge i varme kilder eller mineralbad for å øke blodgjennomstrømningen, blodsirkulasjonen og fordøyelsen.

Enda flere naturopplevelser kan finnes på toppen av «ja, det vil jeg prøve»-listen. Dette inkluderer dyreterapi (20%), svømming i åpent hav (19%) og skogsbading (11%) — en opplevelse som involverer det å komme nært og personlig på, ja nettopp, skogen.

De som er interessert i å fokusere spesielt på sin personlige utvikling slipper også løs sin indre maestro. 17% sier de vil prøve musikalsk terapi, og 14% sier ja til seksualitetsbevisste reiser. Andre lister også opp reiser for å bygge selvtillit (29%), gråteterapi (15%), latterleir (14%) eller fargeterapi (11%) som alternativer til selvforbedring.

31% av de som ønsker å bedre sin mentale helse sier at de ville vært villige til å dra til et kloster, en sjaman-ledet opplevelse, spirituelle opplevelser, eller kirkecamping, mens 55% av de som foretrekker trening vil dra på surfecamp, imponere på en danseferie eller prøve seg på en overlevelsesreise.

Inspirerende dyptsittende endringer

Ifølge disse reisende overveier fordelene de uortodokse metodene. En fjerdedel (24%) av de fryktløse selvutviklerene som har vært på slike reiser, oppgir at de har lært seg å slappe av, mens 14 prosent sier at de er mer selvsikre enn før.

Disse alternative reisene inspirerer også til positive endringer, og over en fjerdedel (27%) oppgir at de har overhalet sine daglige rutiner etter en selvrealiseringsreise. Halvparten gjorde også karriereendringer eller startet sin egen bedrift, 13 prosent tok tak i en ny hobby, 13 prosent endret sitt utseende og nesten en fjerdedel (23%) kvittet seg med en giftig partner eller venn.

Josh Belkin, Visepresident, Global Brands i Hotels.com kommenterer:

– Rapporten fra Hotels.com om reisende millennials fra rundt om i verden har identifisert en ny type ferierende. En som aktivt går inn for å bli en bedre versjon av seg selv — og vi elsker deres entusiasme! Å reise til et vanlig hotell er ikke nok for disse opplevelsessultne reisende, og Hotels.com kan tilby en hel rekke uvanlige og innovative opplevelser som tar ferien til neste nivå. La selvrealiseringen begynne!»

De største typene selvforbedringsferier og destinasjoner

Toppliste mental helse og velvære

  • Mindfullness 27%
  • Yoga 26%
  • Stresshåndtering 21%
  • Stillhet 20%
  • Onsen / varm kildebehandling 18%

Mest populære for treningsentusiaster

  • Tur eller gågrupper 32%
  • Sykling 20%
  • Pilates 20%
  • Fjellklatring 19%
  • Fridykking 18%

Toppliste personlig utvikling

  • Selvtillitsbygging 29%
  • Kreativitetsutflukt 27%
  • Personlige motstandskurs 20%
  • Musikalsk terapi 17%
  • Life coaching kurs 15%
  • Å bli en mesterkokk (Matlaging) 38%

De fem mest populære ferdigheter reisende ønsker å lære seg

  • Fotografi (Ikke bare Instagram) 30%
  • Håndverk som sying og strikking 27%
  • Fremmedspråk 25%
  • Dans 24%

De fem mest populære destinasjonene for selvutvikling

  • Japan 12%
  • Australia 11%
  • Thailand 7%
  • Italia 7%
  • USA 6%

Les også: En av tre i “millieniumsgenerasjonen” sliter med feriesøkene – Unngå “Net Lag”Hotels.com med eksklusive tilbud til millennials som vil stikke fra det hele i jula Millennials on the Move: Slik liker folk i Norden å reise 

Flere relaterte saker finner du HERHERHER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Norwegian Air Shuttle)

Selvbetjeningskioskene på flyplassene oppgraderes

(Fotokilder: fundaciomallorcaturisme.net/related.dk)

Kulturelle begivenheter på Mallorca

(Foto: Nordic Hotels & Resorts)

Wood Hotel Bodø åpner restaurant ATTME

Kollektivt påskebad i Varberg (Foto: Natalie Greppi)

Påske i Sverige: 10 tips til påskeferie på andre siden av grensa

Seokchon Lake Park med  Lotte World's Magic Island som ligger i hovedstaden Seouls Songpa District  (Foto: Korea Tourism Organization)

Koreas turistorganisation samarbetar med AVIAREPS i Italien och Sverige