Hotels.com har lansert den første utgaven Millennials on the Move, en serie spørreundersøkelser som ser nærmere på reisevanene til norske, finske, danske og svenske reisende mellom 18 og 34 år. Undersøkelsen ble utført av YouGov med 4000 respondenter fra den nordiske millenniumsgenerasjonen, 1000 fra hvert land.

Det er kanskje ingen overraskelse at i gjennomsnitt 42 prosent av den nordiske millenniumsgenerasjonen foretrekker å reise sammen med partneren sin — bortsett fra i Norge, hvor bare 37 prosent ønsker å reise sammen med sin bedre halvdel.

Mer oppsiktsvekkende er det at over en femtedel (22 %) av den norske millenniumsgenerasjonen vanligvis reiser på ferie sammen med foreldrene sine, sammenliknet med et gjennomsnitt på 18 prosent for Norden som helhet.

Undersøkelsen viser også at selv om 54 prosent av norske reisende lager et reisebudsjett, vedgår nesten halvparten (46 %) at de regner feil og sprenger budsjettet sitt.

De samme tallene for Norden som helhet er henholdsvis 61 og 52 prosent. Kanskje dette er en av grunnene til at mange ferierer sammen med foreldrene sine — at foreldrene påtar seg noen av reisekostnadene?

Det er tydelig at folk i Norden er bortskjemt med mye ferie. 66 prosent er enige i at feriereiser er lettere tilgjengelig enn noensinne.

En tredjedel (33 %) av den nordiske millenniumsgenerasjonen foretrekker en ferie på sju til ti dager, og andelen er enda høyere for nordmenn (41 %).

Den finske millenniumsgenerasjonen er overraskende nok ikke like opptatt av lange ferier (27 %), men foretrekker kortere turer på tre dager (25 %). Er dette en forklaring på hvorfor Finland skårer så høyt på såkalte «lykkeindekser»?

Den nordiske millenniumsgenerasjonen benytter ferien til «avdigitalisering» og tar gjerne en pause fra sosiale medier når de er ute og reiser.

Over halvparten (56 %) sier at det ikke er viktig for dem å oppdatere sosiale medier når de er på ferie, mens 16 prosent ikke oppdaterer kanalene sine i det hele tatt i ferien. Det samme gjelder mobilbruk generelt: Over halvparten (53 %) av de norske respondentene sier at de bruker telefonen mindre enn vanlig.

Til tross for avdigitalisering og lyst til å leve i øyeblikket sier 37 prosent av nordmennene at de blir stresset av å reise på ferie, sammenlignet med bare 26 prosent av svenskene.

Dette kan være et argument for å ta lengre ferier, slik at vi får tid til å slappe av ordentlig. Valget av destinasjon spiller kanskje også en viktig rolle?

Blant nordmenn er strandferie (27 %) den mest populære typen ferie, etterfulgt av opplevelsesreiser (25 %) og storbyferier (24 %). De mest populære destinasjonene er New York (25 %), Tokyo (25 %) og Amsterdam (25 %) — og da forstår vi hvorfor så mange sprenger feriebudsjettet sitt.

– Millennials on the Move er en spennende undersøkelse, og vi gleder oss til å dele de lærerike funnene med dere i løpet av månedene som kommer. Det er interessant å se at den norske millenniumsgenerasjonen er mer tilbøyelig til å velge strandferie fremfor storbyferie. Det er også positivt at de benytter ferien til «avdigitalisering» og legger bort mobilene sine for å leve mer i øyeblikket, sier Adam Jay, administrerende direktør i Hotels.com.

Flere relaterte nyheter finner du HER, HER, HER og HER

Kommentarer