logo-white

Millenniumsgenerasjonen dropper sosiale medier på ferie

Hotels.com™  lanserte i oktober sin første Millennials on the Move-undersøkelse i de nordiske landene. Den viste at millenniumsgenerasjonen i både Norge, Danmark, Finland og Sverige velger å kutte skjermtid for å koble av under ferien.

Undersøkelsen viser at over halvparten (53 prosent) av unge nordmenn klarer å ignorere mobilen når de er på ferie. Selv om ikke alle boikotter den helt, velger hele 68 prosent bevisst å bruke mindre tid på sosiale medier når de er ute og reiser — og det gjelder særlig kvinnene (70 prosent sammenlignet med 62 prosent av mennene).

  • Ferie fra mobilen: 53 % av den norske millenniumsgenerasjonen holder seg unna mobilen på ferie
  • Full avkobling: Flere enn tre fjerdedeler bryr seg ikke om gratis Wi-Fi når de bestiller overnatting
  • Fri fra SoMe: 70 % av kvinnene (mot 62 % av mennene) sier de bruker mindre tid på sosiale medier på ferie enn ellers
  • Tar ting på sparket: Nesten alle de norske respondentene bruker mobilen til å planlegge reiseruter og stoppesteder på ferieturen

Noen av de viktigste årsakene til at nordmenn velger å ta en pause fra skjermen, er at de heller vil tilbringe tid sammen med reisefølget sitt (63 prosent), være mer til stede i øyeblikket (60 prosent) og la være å gjøre de samme tingene som de gjør hjemme (38 prosent).

Nesten hver fjerde nordmann svarte også at datakostnader var en bekymring på ferie (23 prosent). Likevel prioriterer ikke mer enn en tredjedel (32 prosent) gratis Wi-Fi når de velger blant hoteller.

Til tross for at 62 prosent svarte at de fremdeles oppdaterer sosiale medier når de er borte, har det blitt stadig mindre viktig å knipse det perfekte bildet til Instagram — kun fem prosent svarer at dette er viktig for dem når de er på ferie.

Undersøkelsen viser derimot at hele 99 prosent av de som bruker mobilen på ferie, bruker den til å få mer ut av ferieturen — lese om lokale perler, utforske de beste restaurantene og planlegge den beste reiseruten.

Aislinn Spence fra Hotels.com sier:

– Med tanke på hvor avhengige vi har blitt av nett og mobil i samfunnet ellers, er det interessant å se at unge nordmenn ser på ferien som en mulighet til å slippe unna fra nettopp dette. På ferie setter de fleste pris på følelsen av å logge ut, holde inne av-knappen og bare nyte friheten. Tendensen er den samme i resten av Norden også: Bare fire prosent av deltakerne i undersøkelsen svarer at å dele den perfekte posten på sosiale medier er noe de prioriterer på ferie — noe som muligens kan markere et veiskille for millenniumsgenerasjonen?

Les også: Millennials on the Move: Slik liker folk i Norden å reise (oktober 2019)

Flere relaterte saker finner du HERHERHER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn