logo-white

Milliardresultat for Color Line

Color Line oppnådde et driftsresultat på vel én milliard kroner ut av en omsetning på nærmere fem milliarder kroner i 2016.  Driftsresultatet er påvirket positivt av økt verdi per kunde og økt produksjon, godt hjulpet av lavere oljepris, en gunstig norsk valuta og en styrket tilskuddsordning for sysselsetting av norske sjøfolk. Kostnadsbasen i selskapet er samtidig redusert til lavere nivåer sammenlignet med tidligere år.

Color Line`s SuperSpeed 1 seiler mellom Kristiansand og Hirtshals (foto: ©otoerres)

Driftsinntektene ble i fjor 4 896 millioner kroner mot 4 587 millioner kroner i 2015. Driftsresultat før avskrivinger og charterleie ble 1 149 millioner mot 833 millioner kroner året før. Antall passasjerer var 3 850 947, mot 3 860 663 i 2015, og antall fraktenheter (12m) i 2016 var 175 680 mot 169 335 i 2015.

Color Line har de senere årene investert i ny teknologi og gjort organisatoriske grep i landorganisasjonen.

– Samlet gir de teknologiske og organisatoriske grepene lavere kostnader, økt produktivitet og styrket konkurransekraft, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line, som legger til;

– Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår er en forutsetning for å kunne gjøre investeringer fra et norsk ståsted i nye skip og innovative, miljøvennlige maritime løsninger.

Color Lines miljøstrategi preger rederiets satsinger. 17. februar 2017 inngikk selskapet kontrakt med Ulstein Verft om bygging av verdens største plug-in hybrid skip, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer. Med landstrøm i Sandefjord i 2017, vil alle norske havner som Color Line trafikkerer ha landstrømanlegg.  Det miljøvennlige skipet vil bli satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad våren 2019, og vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).

Color Line er i dag det eneste rederiet med norsk eierskap, norsk hovedkontor og flåte under norsk flagg, som opererer i fast, helårstrafikk mellom Norge og utenlandske havner.

– Forbedrede, internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal.

Opp til 70 prosent av selskapets estimerte bunkerskostnader for 2017 og ca 50 prosent i 2018 er sikret. Den underliggende driften er god og Color Line er godt rustet til å møte utfordringene i årene fremover.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart