Norwegian fikk et nettounderskudd 1.48 milliarder i første kvartal 2019 mot 2.22 milliarder samme periode året før. Selskapets enhetskostnader, eksklusive drivstoff, er redusert med åtte prosent i forhold til samme periode i 2018. Norwegians omsetning var på åtte milliarder kroner mot knapt sju milliarder i fjorårets første kvartal – DVS en økning på 14 prosent.

Norwegian økte inntjeningen og reduserte kostnadene, men fikk et underskudd på nesten 1.5 milliarder i 1. kvartal 2019 (Bildekilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian har endret strategien fra vekst til lønnsomhet gjennom en rekke tiltak som blant annet inkluderer et omfattende kostnadsreduksjonsprogram, optimalisering av rutenettverket og salg av fly.

– Vi ser en positiv utvikling på flere områder dette kvartalet, til tross for 737 MAX-problemene. Vi har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre lønnsomheten ved å redusere kostnader og øke omsetningen. Dette innebærer optimalisering av selskapets basestruktur og rutenettverk for å effektivisere driften, samt avhende fly og utsette flyleveranser. Vårt interne kostnadsreduksjonsprogram vil også bidra til øke lønnsomheten fremover. Samtidig ser utviklingen de kommende månedene lovende ut i form av bookinger, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en kommentar til resultatene for første kvartal 2019.

Bjørn Kjos (NAS)

Les også: Norwegian utsetter leveranser av 14 Boeing 737MAX

Norwegians interne kostnadsreduksjonsprogram, #Focus2019, har allerede ført til besparelser på 467 millioner kroner i årets første kvartal. Selskapet har også sikret tre milliarder kroner i egenkapital via en garantert fortrinnsrettsemisjon.

Selskapet mener det nå er godt posisjonert til å tiltrekke seg nye kunder, spesielt på langdistanse, hvor utviklingen er sterkere enn på kortdistanse.

Omsetningen økte med 14 prosent til åtte milliarder kroner i første kvartal, primært på grunn av interkontinental vekst og økt trafikk i Norden.

Totalt over åtte millioner passasjerer fløy med Norwegian de første tre månedene av 2019. Det er en økning på ni prosent. Fyllingsgraden var på 81 prosent.

Selskapets enhetskostnader eksklusive drivstoff ble redusert med åtte prosent sammenlignet med første kvartal i 2018. Punktligheten ble betydelig forbedret dette kvartalet fra 73 prosent i fjor til 81,3 prosent i år.

Norwegian gjennomførte 98,7 prosent av de planlagte flyvningene i første kvartal, det samme som tilsvarende kvartal året før.

Flere saker om Norwegian finner du HER

Kommentarer