I 1959 rullet den første MINI’en ut fra fabrikken i Oxford, England. Over natten ble den et ikon og et symbol på populærkulturen som vokste frem på 1960-tallet. Den originale MINI-oppskriften har blitt kopiert av en rekke bilprodusenter gjennom årene og MINI har således også satt sitt preg på nyere kulturhistorie. 60 år ung og på vei inn i en ny tid, feires jubilanten nå med en egen modell: MINI «60 Years».

Jubileumsutgave i klassisk “British Racing Green” (bildekilde: bmw.no)

Med drivstoffmangelen etter Suezkrisen i 1956 som bakteppe, kom behovet for en mindre og mer økonomisk bil i Storbrittania.

Den relativt enkle, men likeså geniale konstruksjonen til Sir Alec Issigonis ble løsningen. En tverrstilt motor, forhjulsdrift og et hjul i hvert hjørne ga maksimal plassutnyttelse til passasjerer og bagasje – en oppskrift en rekke andre bilprodusenter i stor grad har kopiert i ettertid.

Kanskje det nettopp er derfor MINI ble stemt frem som århundrets nest mest innflytelsesrike bil i 1999, kun slått av T-Ford’en.

Gjennom motorsportlegenden John Cooper, fant også MINI tidlig veien til racingbanen. Derfor bærer de sportsligste MINI’ene idag også hans navn gjennom modellbetegnelsene «Cooper S» og «John Cooper Works».

MINI`s 60 års jubileumsutgave (bildekilde: bmw.no)

Kulturhistorisk ikon

Den særegne bilen har også satt sitt preg på en rekke filmer og tv-serier gjennom tidene.

I 1969 var tre MINI’er svært sentrale i filmen «The Italian Job» sammen med skuespillere som Michael Caine, Noël Coward og Benny Hill i hovedrollene.

I 2003 kom ny-innspillingen av filmen, med stjerner som Mark Wahlberg, Charlize Theron, Jason Statham, Edward Norton og Donald Sutherland på rollelisten – sammen med tre nye MINI’er.

Baklykt, jubileumsutgaven (bildekilde: bmw.no)

I komedien «Goldmember» fra 2002 med spionen Austin Powers i hovedrollen, dukker også MINI opp sammen med Austins spion-far (spilt av Michael Caine).

En skeptisk Austin spør sin far:

«Your spy car is a MINI?», hvorpå svaret er: «It’s not the size, mate – it’s how you use it».

Allikevel er det nok én serie som stor grad assosieres med den klassiske MINI’en: Komiserien «Mr. Bean». Sammen med skuespiller og bilentusiast Rowan Atkinson, var den gule MINI’en med det sorte panseret et velkjent syn på 90-tallet. I senere tid har den samme bilen, bygget i 1974, deltatt i flere historiske billøp.

At MINI har en helt spesiell plass i hjertet til entusiaster verden over kom tydelig frem under 50 års-jubileet i 2009. Over 25.000 fans fra over 40 land deltok på markeringen i England – med over 10.000 MINI’er.

Hvert år siden 1978 har også «The International MINI Meet» blitt arrangert rundt om i Europa, med årlig deltagelse fra norske MINI-entusiaster.

Fra et tidligere “The International MINI Meet” (bildekilde: bmw.no)

Mot en ny tid

Den siste klassiske MINI’en ble produsert så sent som høsten 2000. I 2001 overtok BMW Group eierskapet av MINI og re-lanserte bilmerket som det første premium-merket i småbilsegmentet.

Med ny design og ny teknikk, men tro mot den historiske arven, har MINI siden den gang stadig utviklet seg for en mer moderne tid. Et eksempel er hvordan Union Jack-mønsteret som tidligere ofte har blitt brukt over hele taket nå på en elegant måte er designet inn i bilens baklykter.

MINI`s jubileumsutgave (bildekilde: bmw.no)

I 2017 ble den første elektrifiserte MINI’en lansert, som den firehjulsdrevne plugin-hybriden av MINI Countryman. Senere i år kommer den første helektriske MINI’en.

En annen modell fans venter på er nye MINI John Cooper Works GP som kommer i 2020. Det blir den raskeste og kraftigste MINI-modellen noensinne.

Jubileumsmodellen «60 Years»

Som en hyllest til de første 60 årene i MINI’s allerede rikholdige historie kommer det nå en egen jubileumsmodell, med tilnavnet «60 Years».

MINI 60 år (bildekilde: bmw.no)

«60 Years»-bilene har den erketypiske fargen British Racing Green som standard – en farge alle racingbiler fra Storbritannia hadde i den internasjonale motorsporten på 1900-tallet, spesielt under æraen på 1950- og 1960-tallet. Sammen med det hvite taket og brune skinninteriøret, er designen en blanding av det historiske og moderne DNA’et til MINI.

En rekke elegante detaljer med «60 Years»-design er naturligvis også lagt til.

Til Norge kommer det rundt 15 biler av jubileumsmodellen, alle som 3-dørs MINI Cooper S med sportsautomat og 192 hk under panseret.

MINI 60 år, jubileumsutgaven (bildekilde: bmw.no)

MINI «60 Years» leveres i to varianter med ulikt utstyrsnivå:

Blant standardutstyret er British Racing Green metallic lakk, «60 Years» panserstriper, tak og speilhus i fargen «Pepper White», 17″ aluminiumsfelger i «60 Years»-design, MINI Yours Leather Lounge «60 Years»-interiør i fargen Dark Maroon (inkl. sportseter), «60 Years» interiørlister, «60 Years» sportsratt og «60 Years»-emblemer på bilens sidepanel og innstegslister samt «60 Years»-logo innstegslys i dørene.

I tillegg til utstyret i «60 Years» har «60 Years Chili» også følgende utstyr: MINI Excitement Pack, MINI Driving Modes, høydejustering av passasjersetet, oppbevaringspakke, regnsensor, automatisk aircondition, kjørecomputer, lyspakke, LED-hovedlys og LED-tåkelys.

Priser: MINI «60 Years»: Fra kr. 399.030 og MINI «60 Years Chili»: Fra kr. 419.870

Morris Mini fra 1959 (til v.) og jubileumsutgaven fra 2019 (bildekilde: bmw.no)

Kommentarer