logo-white

Estonian Air har landet for siste gang

Estonian Air – det nasjonale flyselskapet i Estland, har trolig landet for siste gang. Lørdag kommer EU-kommisjonen kjennelse i saken om hvorvidt den støtten selskapet fikk fra den estiske staten var ulovlig eller ikke. Mye tyder på at avgjørelsen vil falle ut i selskapets disfavør, melder bbn.ee som siterer kilder sentralt i EU.

Estonian Air Bombardier CRJ 900 (bombardier.com)

Estonian Air skal i perioden 2009-2013 ha mottat opptil 57 millioner euro i støtte fra regjeringen i Estland. Saken havnet på EU`s bord og nå skal avgjørelsen være klar. Den vil ifølge estiske medier bli offentliggjort i form av en pressemelding iløpet av lørdag.

Svenske Jan Palmér ble i 2012 hentet inn for å rydde opp i selskapets øknomiske problemer (Estonian Air)

Nyhetetsportalen bbn.ee melder fredag kveld at avgjørelsen faller ut i selskapets disfavør- DVS at de 57 millioner euro selskapet fikk tilført er å regne som ulovlig statstøtte og må tilbakebetales. Dette ifølge kilder sentralt i EU. Et krav om tilbakebetaling vil trolig sende Estonian Air rett i skifteretten uten mellomlanding.

Den estiske regjeringen har forutsett situasjonen og etablert selskapet Nordic Aviation Group. Dette skal – som det heter, videreføre et nasjonalt flytilbud i Estland. Det er også inngått avtaler med andre selskaper om å fly enkeltruter, blant annet skal slovenske Adria fly på den nystartede ruten mellom Ørebro i Sverige og København, men en operatør fra Østerrike skal fly mellom Tallinn og Oslo.

Estonian Air ble startet den 1. desember 1991 – kort tid etter at landet ble selvstendig etter over 50 år i Sovjetunionen. Selskapet ble stiftet på restene av Aeroflots tidligere avdeling i Estland. De første årene besto flyflåten av eldre russiske/sovjetiske flytyper som Antonov An 2, Yakolev Yak 40 og Tupolev 134. I 1995 fikk selskapet sine første to Boeing 737- maskiner og året etter kom Fokker 50 inn i flåten.

I 1996 ble selskapet delprivatisert og danske Maersk Air kom inn på eiersiden og ble der i vel sju år. Høsten kjøpte SAS ut Maersk Air og og ble største enkeltaksjonær i selskapet med nær 50 prosent. SAS er fremdeles inne i Estonian Air med en andel på 2.66 prosent. Resten eies av den estiske staten.

Estonian Air har idag 166 ansatte og en flåte bestående av Bombardier CRJ 900 og CRJ 700, samt Embraer 170 som er i ferd med å fases ut. Selskapet er medlem av SAS sitt EuroBonus-program og har codeshare med en rekke selskaper i forskjellige allianser: Aeroflot, Air China, Brussels Airlines, KLM, SAS og Singapore Airlines.

Les mer om Estonian Air på selskapets hjemmeside HER og på Wikipedia HER

Les mer om Nordic Aviation Group hos Baltic-Course.com

kilder: delfi,ee, bbn.ee, baltic-course.ee,  check-in.dk, wikipedia, arileht.ee

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn