logo-white

Motorsyklene tilbake på veien: – Følg godt med og gi tydelig tegn

Flere motorsykler på veiene er et sikkert vårtegn og mange bruker tohjulingen til en luftetur fra isolasjon og hjemmekontor. – Våren krever at både bilister og motorsyklister skjerper sansene, følger godt med og gir tydelige tegn, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Motorsykler - MC - Kjøretøyer - Norske veier - NAF 2020
Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist (Foto: NAF MC).

Av de 110 som døde i trafikken i 2019 var 16 motorsyklister. Bilistene dominerer dødsstatistikken med 60 drepte i 2020, men det er langt flere bilister enn motorsyklister på veiene.

Tunge motorsykler utgjør fem prosent av kjøretøyparken. Inkluderer man lette motorsykler og mopeder nærmer det seg 10 prosent. Selv om tohjulingene stort sett bare er på veiene i sommerhalvåret, var likevel 14,5 prosent av de omkomne i trafikken i fjor motorsyklister og mopedister.

– Du er utsatt når du kjører på to hjul, men med et bedre samspill i trafikken, er det mulig å gjøre noe med den dystre statistikken, mener Sødal.

– Som bilist er man nødt til å tenke som en som sitter bak styret til en tohjuling, og som fører av en tohjuling må man tenke som en bilist, fortsetter han.

For mange bilister er det en brå overgang når man etter vinteren ikke lenger er vant til å se motorsykler og mopeder på veiene. Når vi igjen skal dele veien med flere ulike kjøretøy, må du som bilist være ekstra oppmerksom i veikryss, følge nøye med og sjekke speilene og blindsonene ofte.

– Sørg også for å være tydelig på hvor du skal. For mange bilister slurver med å bruke blinklys. Bruk det aktivt, så andre i trafikken vet hvor du skal, oppfordrer Nils Sødal.

Det er nemlig slik at mopeden og motorsykkelen er mindre enn biler og vogntog, og de er derfor nærmere enn du tror. Derfor er samspillet og kommunikasjonen i trafikken ekstra viktig.

Mopedistene og motorsyklistene kan også gjøre noen grep for å være godt synlige i trafikkbildet. Det gjelder å gjøre seg mest mulig synlig ved å bruke tegn, fart og plassere seg på en smart og tydelig måte i veibanen og trafikken.

– La det være lett å oppdage deg når du er ute og kjører motorsykkel. Gi tegn og bruk lys. Og selv om det er varmt, bruk refleksvest eller klær med sterke farger, sier Nils Sødal.

Det er viktig at vi gir plass til alle, slik at hver og en av oss kan føle seg trygge i trafikken.

Flere relaterte saker finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart

(Illustrasjonfoto OFV/Bo A. Bergan)

Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene

(Foto: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Groups Responsible Business Report 2023

A frozen river at sunrise  in a wintry landscape  near Levi in Finnish Lapland  (Photo: Discover Airlines)

Discover Airlines winter flight schedule 2024/25: More flights to more destinations from Frankfurt and Munich

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn