logo-white

MS Roald Amundsen med historisk milepæl: Første hybridskip gjennom Nordvestpassasjen

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen fortsetter å skrive historie — som det første hybriddrevne skipet som krysser den legendariske Nordvestpassasjen.

MS Roald Amundsen på vei gjennom Nordvestpassasjen. (Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten)

Da MS Roald Amundsen ankom Nome i Alaska natt til onsdag norsk tid, kunne kaptein Kai Albrigtsen og resten av mannskapet loggføre en historisk begivenhet:

Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er det første hybriddrevne skipet i verden som har krysset Nordvestpassasjen.

Kaptein Kai Albrigtsen (i midten) og resten av mannskapet på MS Roald Amundsen skrev natt til onsdag historie som de første som krysset Nordvestpassasjen med hybridskip. (Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten)

– Hver eneste ekspedisjon med Hurtigruten er unik. Men med denne grønne milepelen skriver vi historie sammen med gjestene våre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. 

Nordlyset danser over MS Roald Amundsen i Nordvestpassasjen. (Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten)

– For bare få år siden var et cruiseskip med batteripakker nærmest utenkelig. Nå hedrer MS Roald Amundsen den store polarhelten hun er oppkalt etter ved å følge i Amundsens kjølvann, gjennom Nordvestpassajen med batteripakker og hybridmotorer, sier Skjeldam.

I flere hundre år har den berømte, beryktede og isfylte passasjen som knytter sammen Atlanterhavet til Stillehavet vært som en magnet på eventyrere og oppdagere fra hele verden.

Polarhelten Roald Amundsen ledet den første ekspedisjonen som kom seg gjennom Nordvestpassasjen. Den strabasiøse ferden med polarskuta Gjøa tok tre år, fra 1903 til 1906.

MS Roald Amundsens seilas fra Grønland til Alaska tok tre uker

– Vi opplevde en del vær og vind. Da tenker man tilbake på de som foretok denne reisen for mer enn 100 år siden. Det Roald Amundsen og resten av mannskapet gjorde kan bare beskrives som en bragd. Det står en enorm respekt av å utforske et slikt barskt område som Nordvestpassasjen med datidens begrensede hjelpemidler, sier kaptein Kai Albrigtsen.

Polarhelten Roald Amundsen brukte tre år på sin kryssing av Nordvestpassasjen. Ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen brukte tre uker. (Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten)

– Vi har seilt gjennom sterk storm, kuling, snø, tåke og is. Og vi har opplevd nordlys, spektakulære solnedganger, storslagen natur og fantastisk dyreliv. Men det som har gitt størst inntrykk, er hvordan vi har blitt tatt imot av lokalbefolkningen underveis, akkurat slik som Roald Amundsen selv ble. Den unike gjestfriheten har gjort dette til en helt spesiell tur, sier Albrigtsen.

MS Roald Amundsen er spesialbygget for å seile i noen av verdens mest krevende farvann, og er spekket med banebrytende grønn teknologi og store batteripakker. Hun har skapt overskrifter verden over etter lanseringen tidligere i sommer.

MS Roald Amundsen skal nå seile sørover langs kysten av Nord- og Sør-Amerika, før vintersesongen blir tilbragt i Antarktis.(Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten)

Batteripakkene skal blant annet brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.

Les også: >Hurtigrutens nye skip skal døpes i Antarktis

Flere saker om Hurtigruten finner du HER

MS Roald Amundsen vil sommeren 2010 returnere til Nord-Amerika for å seile ekspedisjonscruise i Alaska (Foto: KARSTEN BIDSTRUP/Hurtigruten)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy