logo-white

MS Sunnhordland utenfor Jæren mandag morgen

Veteranskipet MS Sunnhordland er på vei tilbake til sine gamle hjemtrakter på Vestlandet. Like etter klokken 07.00 mandag morgen  befant HSDs tidligere “snøggruteskip” seg  like vest for Vigrestad og Varhaug i Hå kommune på Jæren.

MS Sunnhordland like før avreise Tallinn. Skipet har fått tilbake sitt gamle utseende fra “HSD-tiden” på verftet i den estiske hovedstaden. (Bildekilde: Veteranskipet MS Sunnhordlands Facebooksider)

MS Sunnhordland forlot verftet i Estlands hovedstad Tallinn torsdag ettermiddag med kurs for den nye hjemmehavnen i Leirvik på Stord. Etter vel to døgn i Østersjøen ble Øresundbroen mellom København og Malmø passert klokken 02.00 natt til søndag.

Seilasen gjennom Østersjøen var preget av kraftig vind og grov sjø, noe som gjorde at farten i perioder var nede i rundt seks knop. Nå er det mindre  vind og bedre seilingsforhold og farten ligger opp mot 12 knop.

Skipet seiler nordover langs kysten av Jæren med kurs for Boknafjorden, Karmsundet, Sletta, Bømlafjorden og videre nordover. Det for første gang på over 40 år ! Klokken 18.00 torsdag 3. november skal MS Sunnhordland seile inn til sin “nye” hjemmehavn – Leirvik på Stord !

MS Sunnhordlands nettsider finner du HER og Facebooksider HER

Tidligere saker:

Les mer om Saimaan Matkaverkko Oy HER

Les mer om den forrige eieren Kristina Cruises HER

Les mer om «Gamle Sunnhordland» på Faktaomfartyg HER

Les mer om skipet på Wikipedia HER

Fotomontasje fra tiden da MS Sunnhordland seilte som cruiseskipet Kristina Brahe og Brahe i Finland (bildekilder: rederiene)

MS Sunnhordland ble bygget som ubåtjager ved et verft i Chicago og levert til den amerikanske marinen i 1943. Skipet ble leid ut til den britiske marinen, som gav det navnet HMS Kilchernan. Skipet ble etter krigen solgt til Norge, hvor det ble ombygget til passasjerskip ved daværende Bergens mekaniske Verksteder. Fra 1949 til 1973 seilte skipet i HSD`s «snøggrute» mellom Bergen, Stord og Ølen i Sunnhordland.

Siden 1975 har MS Sunnhordland seilt i finske farvann. Først under navnet Kristina Brahe og siden 2010 som Brahe. Den gamle norske «fjordabåten» ble da et kjent syn på de finske innsjøene, samt i byer som Helsingfors, Åbo, Tallinn og St. Petersburg, pluss i Mariehamn på Åland.

I 2014 ble Brahe seilt til Faaborg på Fyn i Danmark. Planen var å drive minicruisetrafikk i danske og tyske farvann. Dette skulle skje i regi av Nordic Cruise Line som var et samarbeide mellom skipets eier Saimaan Matkaverkko og danske Nordisk Færgefart. Samarbeidet skar seg og da det finske eieren prøvde seg på egenhånd oppsto det formelle problemer i Danmark. Etter noen oppdrag i Tyskland, samt opplag i Flensburg og Frederikshavn,  returnerte skipet til Finland i slutten av 2015.

I mars 2016 ble Brahe solgt til HSD Sunnhordland A/S, som har sitt hovedkontor på Nattrutekaien i Leirvik på Stord.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn