logo-white

Nå kommer nullutslippsflyene

Rolls-Royce og italienske Tecnam presenterte torsdag 11. mars et nytt 9-seters helelektrisk passasjerfly for bruk på det norske kortbanenettet. Widerøe bekrefter at flyet er aktuelt for Norge, og at de første flyene kan være klare for take-off så tidlig som 2026.

Widerøe livery - Tecnam P-Volt - Elfly
Tecnam P-Volt i Widerøes livery (Pressebilde: Widerøe)

Widerøe har som ambisjon å elektrifisere store deler av egen flyflåte innen 2030. Administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, sier de er i diskusjoner om et mulig kjøp.

– Det norske kortbanenettet egner seg svært godt for elektrifisering, og dette flyet viser at utviklingen går raskt. Et 9-seters fly er en viktig milepæl på veien mot utslippsfrie kortbaneflyvninger, fordi det for første gang gir muligheten til å teste ut kommersiell drift av nullutslippsfly, sier Nilsen.

Stein Nilsen (foto: ©otoerres)

Egnet for kortbanenettet

Tecnam P-Volt har både en størrelse og rekkevidde som gjør flyet aktuelt for det norske kortbanenettet. Rekkevidden er tilstrekkelig til å kunne fly de fleste av strekningene Widerøe opererer regionalt i dag. Mindre fly som Tecnam P-Volt er også spennende med tanke på økt rutefrekvens på mindre trafikkerte ruter.

Tecnam P-Volt - Elfly - Tecnam - Rolls Royce - Widerøe
Tecnam P-Volt skal ifølge Widerøe være som skapt for det norske kortbanenettet (Pressebilde: Widerøe)

Widerøe og Rolls-Royce inngikk allerede i 2019 en avtale om utvikling av teknologi for fossilfri luftfart. Siden har utviklingen satt fart, ifølge sjefen for Rolls-Royce E Norge, Sigurd Øvrebø.

– Med denne utviklingen posisjonerer vi Norge og Widerøe først i køen for nullutslipps fly. Det er fortsatt behov for betydelig utvikling før man er i mål og norske ingeniører bidrar nå til at vi får nye løsninger klare i 2026. Rolls-Royce utvikler og leverer hele fremdrifts systemet mens Tecnam utvikler selve flyet. Samarbeidet med Widerøe rundt det norske kortbanenettet er en viktig katalysator for omstillingen av luftfarten, sier Øvrebø

Tecnam P-Volt - Elfly - Tecnam - Rolls Royce - Widerøe
Tecnam P-Volt på bakken (Pressebilde: Widerøe)

Større fly

De første flyene av typen P-Volt vil ha en kapasitet på ni passasjerer. Widerøe-sjefen sier selskapet, sammen med Rolls-Royce, samarbeider med flere flyprodusenter om utvikling av utslippsfrie fly med betydelig større kapasitet.

– Widerøe ønsker å være en sterk pådriver for elektrifisering av luftfarten og har flere partnere i utviklingen av utslippsfrie fly. Vi vil også ha behov for fly med større passasjerkapasitet og lenger rekkevidde. Jeg kan bekrefte at dette arbeidet har kommet langt og at vi er optimistiske i forhold målsetningen vår om å kunne elektrifisere store deler av kortbanenettet innen 2030, sier Nilsen.

Les også: – Norsk luftfart skal være fossilfri innen 2050 (oktober 2020) Rolls-Royce og Widerøe vil utvikle nullutslippsfly (august 2019) – Nytt Rolls-Royce selskap utvikler el-motor for fly i Norge (november 2018) – Widerøes mål er å ha første kommersielle elflygning innen 10 år (juni 2018)

Flere relaterte artikler finner du HER

Tecnam P-Volt - Elfly - Tecnam - Rolls Royce - Widerøe
Tecnam P-Volt kan bli satt inn på det norske kortbanenettet om fem til seks år. (Pressebilde: Widerøe)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?