I dag – tirsdag 10. mars, er det 90 dager til SJ Norge skal kjøre tog. Dermed er billettsalget i gang.

SJ Norge - Nettside - Billettbestilling
Togbilletter i Norge blir alltid utgitt 90 dager før, nøyaktig 2 160 timer før avreise. Nye avganger slippes hver time, og som et resultat blir tilbudet på SJ.no stadig større. (kilde: sj norge)

De lengste strekningene i trafikkpakken SJ Norge skal operere er Nordlandsbanen, som går mellom Bodø og Trondheim, og Dovrebanen, som går mellom Trondheim og Oslo.

I tillegg inneholder pakken Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen, Saltenpendelen og Trønderbanen. Disse syv strekningene vil samlet sett gå under navnet NORD. De reisende vil kjenne igjen både logoen og navnet hele veien fra Oslo til Bodø. 

– Vi når i dag en veldig viktig milepæl på veien mot trafikkstart i juni, sier Lena Angela Nesteby, kommersiell direktør i SJ Norge.

SJ Norge - Raumabanen - Tog
Raumabanen. (Foto: Leif Johnny Olestad)

Norges første kundeprogram for togreisende

Hun gleder seg til å vise frem tilbudet SJ Norge etablerer i Norge fra 8. juni, og fra i dag kan man kjøpe billetter på www.sj.no.  

En av nyhetene som presenteres for de reisende er SJ Prio, som blir det første kundeprogrammet for togreisende i Norge.

– Vi er svært fornøyd med å lansere SJ Prio-kundeprogrammet i det norske markedet. Det er noe av det beste vi tar med oss fra SJ i Sverige. Vi har en sterk tro på at dette vil gjøre at flere nordmenn og svensker bruker poengene sine for å reise i sine naboland, sier Nesteby.

Forbedringer på flere områder

Nesteby forteller at hun ser frem til å vise nordmenn den nye merkevaren i juni, og hun er overbevist om at det norske folk kommer til å sette pris på tilbudet.

Det vil være opptil flere forbedringer på togene. De reisende vil blant annet oppleve et nytt og forbedret serveringstilbud, økt kapasitet på Dovrebanen, forbedret internettdekning, oppgradert interiør, modernisert serveringstilbud og lounger for SJ-reisende. 

– På et NORD-tog skal du få god kundeservice og en behagelig reiseopplevelse. Vårt hovedmål er å forenkle og forbedre hele togreisen for de reisende. Å få til dette er helt avgjørende for at folk velger tog fremfor mindre bærekraftige alternativer, sier Nesteby, og fortsetter.

– Fra det øyeblikket du kjøper billett til du går av toget skal det være en positiv opplevelse. Det gjelder også når det er driftsutfordringer eller utfordringer med vær og vind. Våre kunder skal alltid føle at de er ivaretatt på best mulig måte”.

Fakta om billettene som slippes:

  • Togbilletter i Norge blir alltid tilgjengelig 90 dager, mer nøyaktig 2 160 timer, før avreise. Nye avganger slippes hver time.
  • Innkjøp kan gjøres på sj.no, vy.no og det norske nasjonale billettsystemet entur.no.
  • SJ Norge lanserer en norsk app i løpet av våren.
  • Det er mulig å kjøpe både refunderbare og ikke refunderbare billetter.
  • Svenske SJ Prio-poeng kan brukes i Norge og Sverige.

Fakta om SJ i Norge:

  • Trafikk drives under merkevaren Nord – drevet av SJ.
  • Trafikkpakke 2 Nord består av følgende syv jernbanestrekninger: Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.
  • Avtalen om togtrafikk i Trafikkpakke 2 gjelder fra sommeren 2020 og åtte og et halvt år fra nå, med opsjon på to års forlengelse.
  • SJ Norge vil operere både dagtog og nattog.
  • SJ Norge vil oppgradere togene med stikkontakter, forbedre dekningen for mobil og internett, og modernisere bistroer og introdusere et nytt ferskvarekonsept.
  • For dagtogene er det to klasser – Standard og Premium.
  • Nytt i Premium-tilbudet er at frokost er inkludert.
  • SJ Norge vil introdusere lojalitetsprogrammet SJ Prio. Det vil bli det første kundeprogrammet for tog i Norge.

Kommentarer