Bilorganisasjonen NAF er glad for regjeringens framforhandlede bompengeløsning. – Avtalen reduserer egenbetalinger for både bilister og kollektivreisende. Dette er et stort skritt i riktig retning for trafikantene, og i tråd med det NAF har kjempet for, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
– Regjeringen innrømmer med dette at nivået på bompenger har gått for langt. Det er derfor positivt at de finner friske penger til en løsning som NAF har etterlyst. Reduserte bompenger i byene og flere veiprosjekter i distriktene, samtidig som byvekstavtalene reforhandles med økt statlig finansiering er et stort skritt i riktig retning, sier Ryste.Â
Les også: Lav politikertillit i ny NAF-undersøkelse (juli 2019)
– Det er flere positive elementer i avtalen. Kollektivprisene går ned, økt satsing på rassikring og videreføring av belønningsmidler til Drammen, Fredriksstad, Skien, Tromsø og Kristiansand, sier Ryste. Â
Ikke kvitt bompenger
NAF minner likevel om at bompenger langt fra er borte med regjeringens avtale.
– Dette fjerner på ingen måte bompengene. Det er planer om å kreve inn flere hundre milliarder i bompenger de neste 20 årene. Bompengebråket i valgkampen bør være en påminnelse til politikerne om at det går en grense for hvor stor belastning bilistene er villige til å ta. Det er på høy tid med en bred debatt om hva som kan erstatte bompengene, sier Ryste. Â
Les også: NAF: — Bompenger rammer de med de laveste inntektene hardt (mars 2019)
Hun minner også om at det finnes en uløst nøtt i avtalen. Nemlig reduserte bompenger inn i byene samtidig som kravet om nullvekst i biltrafikken består.
– Dette kan raskt tyte ut som restriktive tiltak mot bilen på andre måter, for eksempel færre parkeringsplasser i byene og flere stengte gater. Dette betyr i såfall at avtalen må følges opp med bedre innfartsparkering ved togstasjoner og kollektivknutepunkter utenfor byene, sier hun.Â
Flere relaterte saker finner du HER