Økte bompenger rammer usosialt. Nær 40 prosent av de med lavest inntekt får utfordringer med en økning i bompengene på under 500 kroner måneden, viser en ny undersøkelse som er gjort for NAF – Norges Automobilforbund.


Forskjellene i Norge øker, og bompenger er en avgift som ikke tar hensyn til hvor mye du har i lommeboka. En utvikling der de som har minst ikke har råd til å bruke bil, er en utvikling NAF vil advare kraftig mot. (Foto: NAF)

– Økte bompenger rammer de med lavest inntekt hardt. Samtidig settes det opp stadig flere bomstasjoner. Dette kan ikke fortsette, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF har undersøkt hvor mye bompengeregningen kan øke i måneden før det blir en utfordring for familieøkonomien til folk.

Hele 39 prosent, nesten to av fem, av de med de aller laveste inntektene sier en bompengeøkning på under 500 kroner i måneden blir en utfordring for økonomien til husholdningen.

Økende forskjeller

Stortinget har nå Fordelingsmeldingen fra regjeringen til behandling. For NAF er det viktig at politikerne ser at avgiftspolitikken kan legge en ekstra økonomisk byrde på de som har lite fra før.

– Forskjellene i Norge øker, og bompenger er en avgift som ikke tar hensyn til hvor mye du har i lommeboka. En utvikling der de som har minst ikke har råd til å bruke bil, er en utvikling NAF vil advare kraftig mot. Det vil være sterkt urettferdig, sier Ryste.

Ny bom-rekord

– Økte bompenger kan tvinge de med de laveste inntektene til å prioritere bort andre ting for å få råd til bompenger, eller til å slutte å kjøre. Vil vi ha det slik at de med dårligst råd ikke kan bruke bil når de trenger det, spør Ryste.

Ni nye bompengeprosjekter skal starte opp i løpet av 2019, i tillegg til en rekke nye bomstasjoner i Oslo og Bergen. I 2019 setter Norge ny rekord i bompenger når myndighetene krever inn 13 milliarder i bompenger, ifølge beregninger fra Statens vegvesen. Det er en økning på rundt 2,5 milliarder på to år.

Bilbruk endrer seg med inntekten

Undersøkelsen fra NAF viser også at det er store forskjeller på hvor mye de med lav og høy inntekt bruker bil og hvor ofte de passerer bomstasjoner. 57 prosent av de med lavest inntekt bruker jevnlig bil i sin hverdagsreise, og 48 prosent bruker buss jevnlig. Forskjellen fra de med de høyeste inntektene er stor. Her bruker 80 prosent bil og 29 prosent buss jevnlig.

– Det må ikke bli slik at de med de med de laveste inntektene presses bort fra veiene for å gi plass til de med god råd. Det er ikke lommeboka som avgjør om du har behov for bil på hverdagsreisen din, sier Ryste.

Les flere saker om bompenger HER

Fakta om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført av TNS Kantar for NAF. 
Antall respondenter i undersøkelsen er 777 (914 intervjuer, hvorav 777 kan plasseres etter inntekt). Respondentene er trukket fra 107 norske kommuner som ligger i eller ved områder som har eller skal få bompenger. Husholdningens inntekter er korrigert for familiestørrelse etter en normert EU-skala.