logo-white

NAF: – Forventer tryggere og bedre veier i hele landet med nytt budsjett

– Korona-utbruddet har vist at bilen er vårt viktigste fremkomstmiddel som binder landet sammen. Nå må regjeringen benytte anledningen til å sette full fart på vedlikehold og sikring av veiene rundt om i hele landet. Mange av prosjektene er klare til å sette spaden i jorda ganske raskt, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Vei - Tunnel - Skilter - Vedlikehold - Norge - NAF
Vedlikehold og rassikring må prioriteres i neste års budsjett, mener NAF. (Foto: Colourbox)

Denne uken legger regjeringen frem statsbudsjettet for 2021. De siste par ukene har vært preget av lekkasjer fra regjeringen om satsninger til ulike gode formål.

Penger til økt vedlikehold av veiene har det foreløpig vært stille om. Medlemsorganisasjonen NAF håper dette betyr at regjeringen sparer denne godbiten til budsjettdagen.

– Er det én ting vi har fått slått fast det siste halvåret med korona, så er det hvor viktig det er med gode, trygge og fremkommelige veier rundt om i hele landet. Da det meste stengte ned og vi ble bedt om å holde god avstand, ble bilen det viktigste og mest smittesikre fremkomstmiddelet både til hverdags- og feriereiser, sier Ryste i NAF.

Hun understreker at behovet for bedre vedlikehold av veiene våre strekker seg mye lengre enn korona-utbruddet.

– Det handler om å sikre at folk og varer kommer seg trygt og effektivt rundt i landet, både i dag og i fremtiden, sier Ryste.

Gedigent etterslep

Da Frp og regjeringen nylig ble enige om en ny korona-krisepakke fikk Frp gjennomslag for å øke bevilgningene til vedlikehold av fylkesveiene med 400 millioner kroner i år.

– 400 millioner er en start, men vi forventer langt mer når neste års statsbudsjett legges frem, sier Ryste.

Tallene er tydelige: I 2018 hadde hele 42 prosent av fylkesveiene dårlig eller svært dårlig dekketilstand. NAF-bladet Motor har beregnet at etterslepet på fylkesveiene alene er på godt over 60 milliarder kroner. Legger vi til riksveiene er etterslepet beregnet til mellom 80 og 130 milliarder kroner. 

– Bevilgningene til vedlikehold har stått på stedet hvil i mange år, mens antallet kroner som går til investeringer har doblet seg. Dette er ikke holdbart. Våre undersøkelser viser at folk heller vil prioritere mer vedlikehold enn nye veier, om de må velge, sier Ryste.  

Mange steder i landet er faren for skred og ras en betydelig kilde til folks utrygghet på hverdagsreisen. I 2018 var det over 3000 skred og nedfall på vei i Norge. 

– Folk kjører med hjertet i halsen på rasfarlige og dårlig vedlikeholdte veier, sier Ryste.

Vinn-vinn

– At det allerede er lovet 400 millioner viser at politikerne ser poenget og deler NAFs syn på hvordan økte midler til veivedlikehold nå er en vinn-vinn situasjon: Veiene utbedres samtidig som arbeidsplasser innenfor anleggsbransjen sikres i en tid med økt ledighet, avslutter Ryste

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene