logo-white

NAF krever ny bransjestandard for rekkevidde og lading av elbiler

NAF vil ha på plass en bransjestandard for informasjon om elbilenes rekkevidde, batteristørrelse og ladefart. – Det er viktig at bransjen omtaler dette likt slik at bilkjøperne kan sammenligne biler på samme grunnlag, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF - Elbiler - Nye biler - regler - Krav - lading - rekkevidde
Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr. (Foto: NAF)

Når du skal kjøpe elbil og orienterer deg om rekkevidde og ladehastighet møter du på mye bruk av ordene “inntil” og “opptil”. Alle benytter rekkevidde-tall fra den anerkjente europeiske WLTP-standarden. Rekkevidden kan oppgis både for bykjøring og blandet kjøring.

– Vi ser at noen velger å sette det beste tallet i salgsmateriellet, og det er for bykjøring. Men det er blandet kjøring, det vil si både by og landevei, som er mest relevant for forbrukeren, sier Ryste.

– Derfor mener NAF at rekkevidden for blandet kjøring er det som må stå i reklamen, fortsetter hun.

Vinteren har i år vært ekstra kald og mange ferske elbilister har nok fått seg en overraskelse over hvor mye kortere rekkevidden blir da. NAFs elbiltester viser at rekkevidden normalt sett reduseres med 10-30 prosent vinterstid, men med den kulden det har vært så langt i 2021 er reduksjonen enda større.

– Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr, mener Camilla Ryste.

Felles omtale av lading

Ladehastighet oppgis i dag svært forskjellig på ulike elbiler. Dette gjør det vanskelig for forbrukeren å sammenlikne hvor raskt ulike modeller lader.

Alle forhandlerne oppgir bilens maksimale ladefart i kilowatt (kW), men tester viser at dette er en ladefart som kun oppnås i deler av ladingen.

– Bilkundene må få se kurven for hvordan bilen de vurderer å kjøpe, lader. Da vil man kunne se hvordan de forskjellige bilmodellene faktisk lader, mener Ryste.

Mange leverandører oppgir tiden det tar å lade batteriet til en viss prosent. Det varierer imidlertid mye på hvilken måte de ulike forhandlerne oppgir denne tiden. Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 30 til 80 prosent.

– Her må det også bli likt og NAF mener at det riktige er å oppgi lading med oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent, avslutter Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

NAFs forslag til bransjestandard
  • Rekkevidde for blandet kjøring oppgis
  • Rekkevidde oppgis «fra x km til x km», der tallene angir spennet som modellen kommer med i ulike utstyrsvarianter og dekktyper
  • Oppgi minimum garantert vinterrekkevidde ved ulike temperaturer. Eksempelvis 20 grader, 10 grader, 0 grader, -10 grader og –20 grader.
  • Netto batteristørrelse oppgis (brutto minus sikkerhetsmarginer)
  • Ladehastighet oppgis i antall minutter det minimum tar å lade et oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent.
  • Ladekurven til bilen skal være tilgjengelig hos forhandlere på forespørsel (hvor stor ladefart [effekt i kW] bilen gir for hver 10ende prosent batteriet er fylt).
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Winter Wondeland: Full vinter i februar 2024. Her tatt under World Cup for herrer i Kvitfjell (Foto: Alpinco)

Europa ser til Norge og Gudbrandsdalen

(pressebilde: visitmalta.com)

Malta tilbyr dykkerforhold i verdensklasse

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge